Jaki wpływ na otoczenie ma POW? GDDKiA wykonała pomiary powietrza i gleby

  • 08.08.2023 10:02

  • Aktualizacja: 10:02 08.08.2023

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zbadała wpływ na otoczenie Południowej Obwodnicy Warszawy. Pomiary wykonano na odcinku od węzła Puławska do węzła Lubelska. - Sprawdziliśmy m.in. poziomu hałasu oraz wykonaliśmy pomiary powietrza i gleby w rejonie inwestycji - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

Wykonana została analiza oddziaływania na otoczenie Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku od węzła Puławska do węzła Lubelska. Sprawdziliśmy m.in. poziomu hałasu oraz wykonaliśmy pomiary powietrza i gleby w rejonie inwestycji - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska.

Zakres analizy porealizacyjnej dla Południowej Obwodnicy Warszawy został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. - Opracowanie zawiera m.in. analizy dotyczące poziomu hałasu na terenach wzdłuż S2 Puławska-Lubelska, a także pomiary powietrza i gleby w rejonie inwestycji - wyjaśniła rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

- Analiza oceniła skuteczność zastosowanych urządzeń minimalizujących i wykazała potrzebę dobudowy zabezpieczeń w miejscach, gdzie stwierdzono przekroczenie norm na terenach podlegających ochronie akustycznej m.in. dla nowo powstałej zabudowy mieszkaniowej - podkreśliła Tarnowska.

Pomiary powietrza

Podczas analizy wykonane zostały również pomiary i badania powietrza w sąsiedztwie tunelu pod Ursynowem. - Od września 2021 roku do końca 2022 roku, w sąsiedztwie obiektu pod Ursynowem, wykonywane były pomiary i badania powietrza atmosferycznego. Dane były zbierane przy obu wylotach z tunelu. Dotyczyły one stężenia w powietrzu dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM2,5 oraz PM10) i benzenu - przekazała.

- Badania były prowadzone całodobowo przez 365 dni na wyrzutniach oraz przez minimum 70 dni pomiarowych w roku w rejonie portali. Wyniki opracowane i przeanalizowane przez ekspertów nie wykazały pogorszenia jakości powietrza w rejonie wlotów tunelu na Ursynowie. Zatem nie ma zagrożenia dla mieszkańców - zaznaczyła Małgorzata Tarnowska.

Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA podała, że dokumentację z analizy zostały przekazane do organów ochrony środowiska. - Po zweryfikowaniu materiału, na jego podstawie zostanie wydana właściwa decyzja administracyjna, wówczas będziemy mogli przystąpić do dalszych działań - zapewniła.

22 grudnia 2021 r. kierowcy po raz pierwszy wjechali na ok. 14-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska. Rok później udostępniono do ruchu kolejne ok. 4,5 kilometra S2 z tunelem pod Ursynowem. - Droga ekspresowa S2 usprawniła wyjazd ze stolicy w kierunku Siedlec i Lublina, połączyła także autostradę A2 po zachodniej i wschodniej stronie Warszawy - zaznaczyła Tarnowska.

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wyniosło ok. 1,7 mld zł.

Czytaj też: Kolejarze wybudują dodatkowy peron na stacji Warszawa Gdańska

 

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PL