Przejazd między lotniskiem w Radomiu a Okęciem za darmo. Jutro pierwszy przylot na nowy port

  • 26.04.2023 15:41

  • Aktualizacja: 20:22 26.04.2023

Już jutro pierwszy samolot przyleci na lotnisko w Radomiu. Na nowy port pierwsi rejsowi pasażerowie przybędą z Paryża. Dzień później zaś planowane są odloty do Rzymu i Paryża. Również od jutra do 15 maja możliwe będzie bezpłatne korzystanie z shuttle busów, które będą kursować między warszawskim Okęciem a lotniskiem Warszawa-Radom.

Pasażerowie podróżujący z Paryża wylądują na lotnisku w Radomiu jutro – będzie to pierwszy przylot na nowo powstały port. Jak zapewnia rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych, jest się czym chwalić.

 Możemy się pochwalić nowym terminalem nastawionym na wygodę pasażerów podczas odprawy, jedenastoma pełnowymiarowymi stanowiskami postojowymi dla samolotów zlokalizowanych wokół pirsu lotniska, możliwością obsługi najpopularniejszych samolotów przewoźników czarterowych i regularnych i oczywiście gruntownie zmodernizowaną oraz wydłużoną o pół kilometra drogą startową – podaje Dermont.

 

Shuttle busy za darmo

Lotnisko w Radomiu uruchamia od czwartku shuttle busy, które będą kursować pomiędzy warszawskim Okęciem a lotniskiem Warszawa-Radom. Do 15 maja, w ramach promocji, przejazdy w obu kierunkach będą bezpłatne.

Usługa będzie dostępna już od pierwszego przylotu, czyli rejsu PLL LOT z Paryża. Jak zapowiedział PPL rozkład kursów dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń Lotniska Warszawa-Radom. „Z okazji uruchomienia lotniska, rozwiązanie będzie realizowane na zasadach promocyjnych do 15 maja i w tym okresie będzie bezpłatne” – przekazano w komunikacie prasowym.

Kursy shuttle busami to kolejna – po darmowych parkingach – promocja wprowadzona przez Lotnisko Warszawa-Radom. – Mamy nadzieję, że wprowadzone usługi i promocje spotkają się z zainteresowaniem pasażerów. W przypadku ewentualnego opóźnienia przylotu do Lotniska Warszawa-Radom, kierowcy shuttle busa poczekają na pasażerów, tak, aby mieli zapewniony transport, niezależnie od godziny przylotu – podkreśliła Dermont.

Odpowiednio oznakowany autokar będzie oczekiwał na pasażerów na terenie dworca autobusowego Lotniska Warszawa-Radom na stanowisku nr 4 oraz na terenie dworca autokarowego na Lotnisku Chopina na stanowisku nr 17. Autobus będzie wyposażony w odpowiedni luk bagażowy. Informacje odnośnie do rezerwacji miejsc w shuttle bus będą przekazywane przez przewoźnika lotniczego organizującego dany rejs.

Skąd z lotniska w Radomiu?

Rzeczniczka Polskich Portów Lotniczych dodaje, że nasz narodowy przewoźnik to wciąż jedyna linia lotnicza, która będzie obsługiwać z Radomia regularne linie lotnicze.

 Jeśli chodzi o trasy regularne, to mamy Paryż, Rzym, grecką Prewezę czy Tiranę. Nowością ogłoszoną przed świętami jest Warna, bardzo popularna wśród polskich turystów podróżujących do Bułgarii – mówi Dermont.

Wycieczki z Radomia oferuje kilka różnych biur podróży, a w kierunki czarterowe będą uruchamiane, biorąc pod uwagę popularność wybranych miejsc.

– Jeśli chodzi o kierunki czarterowe, to tutaj możemy spodziewać się większej elastyczności, ponieważ biura podróży dostosowują ofertę do zainteresowania rynku i z pewnością w ofercie wakacyjnej pojawią się najpopularniejsze destynacje wakacyjne w regionie Morza Śródziemnego, czyli Turcja, Grecja i Tunezja – wylicza Dermont.

Praca na lotnisku w Radomiu

Pod koniec marca na lotnisku zostały przeprowadzone testy pasażerskie. Brała w nich udział m.in. obsługa lotniska i pasażerów. Finalnie jest w niej ok. 400 osób.

– Obecnie nasza etatyzacja kształtuje się na poziomie około 160 osób zatrudnionych w PPL na radomskim lotnisku. W ogóle zaś osób związanych z obsługą pasażerów na dzień uruchomienia lotniska, biorąc pod uwagę wszystkich innych dostawców i podmiotów, które tutaj funkcjonują, to będzie około 400 osób – mów Tuszyński.

Połączenia autobusowe z lotniskiem w Radomiu

Pasażerów z Warszawy na lotnisko w Radomiu zawiozą specjalne linie autobusowe. To opcja dla tych, którzy nie będą chcieli jechać samochodem lub koleją.

– Uruchamiamy specjalne połączenia autobusowe pod sam terminal lotniska Warszawa-Radom. Z centrum Warszawy będą kursowały specjalne shuttle busy skorelowane z siatką połączeń lotniczych. Pozwoli to dotrzeć naszym pasażerom na lotnisko z odpowiednim zapasem czasu na odprawę – zapewnia Dermont.

To jednak nie wszystko. Pasażerów z Warszawy na terminal w Radomiu dowiezie też Neobus.

 Modyfikujemy rozkład jazdy i przewoźnik neobusa, podróżując na trasie z Warszawy Zachodniej w kierunkach południowych (Rzeszów, Sanok, Polańczyk, przejście graniczne w Medyce), będzie przejeżdżał przez lotnisko Warszawa-Radom, zatrzymując się w okolicy terminala na lotniskowym dworcu autobusowym – mówi Tuszyński.

Miasto Radom przygotowane na lotnisko

Na inaugurację połączeń lotniczych z Radomia gotowe są też władze miasta. 

Pasażerów na lotnisko dowiozą dwie linie autobusowe – 5 i 14. Pierwsza dowiezie podróżnych z dworca głównego PKP  w 12 minut , druga w 20.

Jak twierdzi wiceprezydent miasta Mateusz Tyczyński, taka obsługa komunikacyjna na początek jest wystarczająca.

– W  ocenie naszej i naszych partnerów z portu lotniczego Warszawa-Radom i PPL obsługa komunikacyjna jest absolutnie wystarczająca. Jesteśmy też gotowi do rozmowy zwiększaniu częstotliwości czy dokładaniu kursów, ale w momencie, gdy lotnisko będzie rosło – zapewnia.

Gruntowna przebudowa lotniska w Radomiu zaczęła się w 2019 roku. Wydłużona została droga startowa, zmodernizowane płyty postojowe i rozbudowany terminal pasażerski. Zbudowano także dużą strefę komercyjną z puntami gastronomicznymi i pasażem handlowym.

Historia lotniska w Radomiu

Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 r. Przez krótki czas loty z tego miasta odbywały się m.in. do Rygi i Berlina. Było to jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 100 mln zł.

Po ogłoszeniu przez sąd w 2018 r. upadłości miejskiej spółki Port Lotniczy Radom lotnisko kupiło PPL i wybudowało je prawie od nowa.

Koszt inwestycji to ok. 800 mln zł. Port powstał z myślą głównie o przewoźnikach niskokosztowych i czarterowych.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Iwona Rodziewicz-Ornoch/PA