Kolejni uczniowie wrócili do szkół. Zaczęła się nauka hybrydowa

  • 17.05.2021 07:17

  • Aktualizacja: 22:18 15.08.2022

Uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych uczyli się zdalnie nieprzerwanie od 26 października ubiegłego roku. W poniedziałek, zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji przeszli na naukę w systemie hybrydowym, podobnie jak placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
System hybrydowy ma polegać na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że nie więcej niż 50 proc. uczniów realizuje zajęcia w szkole i co najmniej 50 proc. uczniów realizuje zajęcia zdalnie. Dyrektor szkoły ma ustalić harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z tym podziałem, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.

Przez cały maj zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu odbywają się na dotychczasowych zasadach – dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego mogą zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 16 godzin tygodniowo.

Praktyki zawodowe mogą być realizowane stacjonarnie w miejscu ich prowadzenia. Zachowano jednocześnie możliwość zrealizowania praktyk zawodowych w innych formach wprowadzonych w okresie pandemii.

Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe) mogą być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów lub słuchaczy.

Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami realizują zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin.

Zajęcia sportowe w szkołach podstawowych w klasach IV–VIII o takim profilu mają być realizowane na podstawie programów szkolenia na miejscu lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik.

Zadania dyrektora szkoły

W rozporządzeniu, które weszło w życie 4 maja, utrzymano zapisy, zgodnie z którymi dyrektorzy mają nadal obowiązek organizować zajęcia w szkole lub umożliwić naukę zdalną na terenie szkoły uczniom klas IV–VIII szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

W przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, którzy nie mają możliwości nauki zdalnej w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły może umożliwić tym uczniom realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.

Uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, a także szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych w szkole. O prowadzeniu zajęć w szkole, tak jak dotychczas, decyduje dyrektor szkoły.

Od poniedziałku ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze będą pracowały w trybie stacjonarnym.

Dyrektor szkoły podstawowej do 24 maja może zapewniać w szkole konsultacje dla uczniów klas VIII (indywidualne lub grupowe) z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty. Ponadto dyrektor może nadal udostępniać pomieszczenia w placówce do przeprowadzenia poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów.

Powrót do szkół powinien być jak najdelikatniejszy

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia napisano, że od 31 maja planowany jest powrót do szkół wszystkich uczniów i słuchaczy w mury placówek edukacyjnych na zasadach obowiązujących przed epidemią.

Powrót do szkoły to bufor dla uczniów przed nowym rokiem szkolnym – zauważają psychologowie.

– Ten powrót musi być dla uczniów jak najdelikatniejszy – mówi dr Marta Majorczyk z SWPS. – Przy otwarciu szkół pojawia się to pytanie „A będzie pan nauczyciel sprawdzał, a będą sprawdziany, będą kartkówki?”. Pojawia się niepokój zwłaszcza wśród uczniów, którzy nie mogli sobie z materiałem poradzić – tłumaczy.

– Lekcje powinny być jak najlżejsze, w postaci zabawy lub na dworze – dodaje. – Znużenie, zmęczenie, taki stan spadku energii u dzieci po prostu będzie widoczny po przejściu na nauczanie hybrydowe w kontaktach, kiedy dzieci będą mogły sobie spokojnie przebywać w szkole – wyjaśnia dr Majorczyk.

– Nauczyciele nie powinni brać się od razu za sprawdzanie wiedzy z czasu pandemii – podkreśla pedagog. – Sprawdzanie tej wiedzy ma być na zasadzie jakiejś zabawy, quizów, by dzieci nie odczuwały kolejnego napięcia – mówi.

Uczniowie klas I–III szkół podstawowych od 4 maja uczą się stacjonarnie. Szkoły podstawowe mają też obowiązek organizowania zajęć opiekuńczo–wychowawczych dla uczniów w świetlicach. Przedszkolaki do zajęć stacjonarnych wróciły 19 kwietnia.

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

PA