Poprawki nawierzchni i kontrole. Czy tunel POW uda się otworzyć jesienią?

  • 16.09.2021 14:36

  • Aktualizacja: 14:15 30.08.2022

Czy drogowcy będą w stanie oddać do użytku tunel Południowej Obwodnicy Warszawy jesienią tego roku? Na ursynowskim odcinku POW trwają testy i odbiory. Wykonawca - firma Astaldi - wystąpił o przeprowadzenie kontroli, którą mają przeprowadzić m.in. straż pożarna i sanepid. Działania służb mogą wpłynąć na termin udostępnienia tunelu kierowcom.
- Wykonawca ursynowskiego odcinka S2 Południowej Obwodnicy Warszawy złożył zawiadomienia do straży pożarnej i sanepidu o przeprowadzenie kontroli w tunelu. Pozytywny wynik umożliwi złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie - mówi w rozmowie z Radiem dla Ciebie rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Małgorzata Tarnowska.

Równocześnie GDDKiA kilka dni temu poinformowała o błędach w wykonaniu nawierzchni jezdni przed wjazdem do tunelu od strony Wilanowa - na 400-metrowym odcinku okazuje się nie być wystarczająco odporna na mróz. Pod koniec tygodnia zostanie położony nowy materiał.

Badania mrozoodporności betonu w obecności soli odladzających stosowanych do zimowego utrzymania dróg jest jednym z podstawowych badań wykonywanych dla betonu, z którego zbudowana jest nawierzchnia jezdni. Są one długoterminowe, ponieważ wliczając konieczny czas dojrzewania betonu, wynik znany jest po trzech miesiącach od pobrania próbek. Metoda badania polega na symulacji warunków w jakich będzie funkcjonowała nawierzchnia.

GDDKiA: jesień nadal aktualna

Mimo wszystko drogowcy zapewniają, że jesienny termin otwarcia POW nadal jest realny. Kalendarzowa jesień kończy się 21 grudnia.

Od 22 grudnia kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z nowym mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Źródło:

RDC

Autor:

Cyryl Skiba/PG