Szkoły średnie na Mazowszu pracują zdalnie lub hybrydowo

  • 19.10.2020 07:30

  • Aktualizacja: 15:16 15.08.2022

Od poniedziałku szkoły średnie z miast i powiatów w żółtej strefie przechodzą na nauczanie hybrydowe: częściowo w budynku, częściowo w domu. W strefie czerwonej nauka w liceach i technikach będzie się odbywać zdalnie. Bez zmian mają działać przedszkola i szkoły podstawowe.

ZOBACZ AKTUALNĄ MAPĘ ZAKAŻEŃ KORONAWIRUSEM W POLSCE


KORONAWIRUS NA MAZOWSZU. ZOBACZ MAPĘ ZAKAŻEŃ


W strefie czerwonej od soboty znalazły się 152 powiaty i miasta, w tym m.in. Warszawa i Siedlce. Od poniedziałku uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy chodzą do szkoły na terenie objętym strefą czerwoną, będą mieli lekcje na odległość. Dotyczy to zarówno szkół publicznych, jak i niepublicznych.

Natomiast uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy uczą się w placówkach objętych strefą żółtą, będą uczyli się w trybie mieszanym. Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji, co najmniej 50 proc. uczniów z danej szkoły będzie miała zajęcia stacjonarnie w szkole, a pozostali zdalnie.

W Siedlcach najmniej problemów miały licea ogólnokształcące. Dyrektorzy przeczuwając, że zamknięcie szkół może się powtórzyć, tak przygotowali plany lekcji, aby teraz nie trzeba było w nich dokonywać zmian. - W piątek w I LO im. Bolesława Prusa rozdano uczniom laptopy do nauki zdanej - mówi dyrektor Andrzej Kopiec.

Problemy pojawiły się m.in. w szkołach zawodowych. Zgodnie z decyzją rządu zajęcia praktyczne mają odbywać się w sposób tradycyjny. W ZSP nr 1 przez weekend tworzono nowy plan lekcji. - To konieczne - tłumaczy dyrektor Jerzy Kopański.

W Siedlcach na zdalną naukę przeszły trzy licea i sześć zespołów szkół.

Warszawskie szkoły skarżą się na wykluczenie cyfrowe. Problem dotyczy zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Do przeprowadzania lekcji online potrzebne są komputery. Brak ich na przykład w liceum im. Stefana Żeromskiego.

- Mamy na przykład taką rodzinę ośmioosobową. Przygotowywane są dwa urządzenia komputerowe, aby można było je wypożyczyć dwóm uczniom - mówi dyrektor Anna Szczepańska-Filipp.

Możliwość jest także nauki w budynku szkoły. - Za zgodą rodzica. I mamy taką grupkę. Jeżeli nauczyciel ma problem, wtedy instaluje się w swojej sali lekcyjnej - tłumaczy Anna Szczepańska-Filipp.

Tryb zajęć online zakłada większą pracę ucznia. Około 1/3 lekcji to wyjaśnienie tematu w postaci konferencji. Pozostała część to samodzielne zrozumienie zagadnienia i rozwiązanie zadań.

Harmonogram po stronie dyrekcji

Sposób zorganizowania kształcenia zdalnego pozostawiony jest dyrektorom szkół tak, aby dopasowali oni tę formę do warunków panujących w danej szkole. Dyrektor szkoły ma też tak ustalić harmonogram zajęć, by umożliwić równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia.

W strefie czerwonej znalazło się 6 tys. 178 szkół ponadpodstawowych, czyli 50,8 proc. tych placówek kraju. Uczy się w nich 995,7 tys. uczniów, czyli 54,8 proc. wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. W strefie żółtej pozostaje 5 tys. 978 szkół ponadpodstawowych, w których uczy się 821,5 tys. uczniów, czyli 45,2 proc. wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych.

W strefie czerwonej zdalne nauczanie będzie obowiązywać też w szkołach podstawowych dla dorosłych, placówkach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia ustawicznego. W tych samych typach szkół w strefie żółtej będzie nauczanie hybrydowe.

Wyjątki

Przepisy zobowiązują dyrektorów szkół ponadpodstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych do zorganizowania nauczania w trybie stacjonarnym lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły dla uczniów, którzy z uwagi na niepełnosprawność lub warunki domowe nie są w stanie realizować nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Jak podaje resort edukacji, w obu strefach będą wyjątki.

Nauczanie stacjonarne będzie tak jak dotąd prowadzone w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i szkołach specjalnych przysposabiających do pracy.

MEN tłumaczy to tym, że szkoły te funkcjonują w placówkach, w których młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie oraz całodobową opiekę, a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym. W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne w strefie żółtej i czerwonej będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców.

Zajęcia praktyczne

Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego, albo wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie – o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.

Ograniczeniem nie będą także objęci młodociani pracownicy będący uczniami branżowej szkoły I stopnia w zakresie zajęć praktycznych u pracodawców. Będą oni realizować zajęcia praktyczne o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu. W szkołach muzycznych I i II stopnia zajęcia z gry na instrumencie mają by realizowane w szkole, pozostałe mogą być realizowane zdalnie.

W przypadku ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, klas I i II ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz klas I–V ogólnokształcących szkół baletowych, czyli odpowiadających szkołom podstawowym, zajęcia mają być realizowane w szkole. W przypadku liceów sztuk plastycznych, klas V i VI ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, klas III–VI ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia oraz klas VI–IX ogólnokształcących szkół baletowych, czyli odpowiadających liceom, zajęcia z przedmiotów zawodowych są realizowane w szkołach, a pozostałe zajęcia są realizowane zdalnie.

Ograniczeniem nie będą także objęte internaty, w których przebywają uczniowie. Przedszkola i szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, bez względu na strefę, mają działać tak, jak do tej pory, z zachowaniem wymogów sanitarnych. W dalszym ciągu w tym placówkach wymagana jest zgoda sanepidu na zawieszenie zajęć stacjonarnych dla części lub wszystkich uczniów.

Źródło:

PAP

Autor:

PG