Najmniej ofiar wypadków od 40 lat. Rok 2023 najbezpieczniejszy na drogach Warszawy

  • 09.01.2024 15:33

  • Aktualizacja: 06:29 10.01.2024

W 2023 roku na warszawskich ulicach było najmniej ofiar wypadków drogowych, odkąd zbierane są takie dane, czyli od 1983 r. Piesi jeszcze kilka lat temu stanowili większość z poszkodowanych – dziś jest to co trzecia osoba. Po raz pierwszy również liczba pieszych zabitych na stołecznych ulicach jest jednocyfrowa.

2023 rok był najbezpieczniejszym rokiem na warszawskich drogach. Na ten moment mamy 27 ofiar śmiertelnych tych wypadków. To jest pierwszy rok, w którym ofiar jest poniżej 30 – powiedział dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.

Wyjaśnił, że do tego podsumowania będą wliczane jeszcze wydarzenia, które mają kontynuacje już nie na drogach, ale w warszawskich szpitalach, gdzie trafiają osoby poszkodowane w wypadkach drogowych. Te dogłębne statystyki drogowcy przedstawią w raporcie na początku II kwartału.

2023 rok był najbezpieczniejszym rokiem na warszawskich drogach. Spadła liczba wypadków, których było 692. W 2022 roku było ich 753. Na ten moment mamy 27 ofiar śmiertelnych tych wypadków. To jest pierwszy rok, w którym ofiar jest poniżej 30, a dokładnie 25 lat temu na warszawskich drogach zginęło 314 osób – przekazał Puchalski.

Drogi w Warszawie

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że w Warszawie jest bezpieczniej dzięki poprawie infrastruktury drogowej, a zwłaszcza budowie nowych i przebudowie istniejących przejść dla pieszych. – Pomimo to, na warszawskich ulicach wciąż niestety giną ludzie. Zabici na stołecznych drogach to dziś ofiary brawury, nadmiernej prędkości oraz jazdy pod wpływem alkoholu – ocenił.

Spadek ogólnej liczby ofiar wynika ze spadku liczby ofiar wypadków wśród pieszych. W 2023 r. było takich przypadków 9. To o 7 mniej niż rok wcześniej i trzykrotnie mniej niż jeszcze 6–7 lat temu, kiedy co roku na ulicach Warszawy ginęło ponad trzydziestu pieszych. Dekadę temu, w 2013 r., na stołecznych ulicach zginęło 45 pieszych.

Piesi na drogach Warszawy

W latach 2016–20 Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził powszechny audyt przejść dla pieszych. W tej chwili już ok. 500 „zebr” zostało poprawionych w efekcie audytu – zostały przebudowane, zyskały sygnalizację i narzędzia BRD (np. progi zwalniające lub azyle), czy wreszcie zyskały lepszą widoczność, dzięki wyeliminowaniu w ich pobliżu nieprzepisowego parkowania.

W połowie ubiegłej dekady uznaliśmy, że to sensowny, rozpisany na lata, plan dojścia do „wizji zero” i konsekwentnie go realizujemy. Coroczne statystyki pokazują, że mieliśmy słuszność – powiedział Łukasz Puchalski.

Wypadki w Warszawie

Wśród dziewięciu zeszłorocznych wypadków, w których zginęli piesi, cztery zdarzyły się na przejściach z sygnalizacją, w wyniku zignorowania czerwonego światła (w dwóch przypadkach przez pieszego, w dwóch przez kierowcę); dwa na przejściach bez sygnalizacji. Dwa kolejne zdarzenia były efektem przechodzenia w niedozwolonym miejscu, a jeden wypadek śmiertelny miał miejsce na przystanku tramwajowym – prawdopodobnie w efekcie przepychanki.

Wśród pozostałych uczestników ruchu drogowego, którzy zginęli w wypadkach w 2023 r., wyróżnia się wysoka, w porównaniu do udziału w ruchu drogowym, liczba motocyklistów. Nie zmienia się ona z roku na rok, ale z powodu zmniejszającej się ogólnej liczby wypadków śmiertelnych, motocykliści stanowią coraz większy jej odsetek. Dziś to prawie co czwarta ofiara wypadków w stolicy.

Zdecydowana większość takich zdarzeń bierze się nie tylko z ignorowania ograniczeń prędkości czy nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego, ale też samej infrastruktury, jak choćby oznakowania – np. wypadek motocyklisty na ul. Akacjowej w grudniu 2023 r. zdarzył się na wąskiej uliczce będącej strefą Tempo 30.

Czytaj też: Wypadek w Warszawie. Dwie osoby trafiły do szpitala, jedna w ciężkim stanie

Źródło:

PAP

Autor:

RDC /PA