Ponad 10 tys. przedmiotów w stołecznym Biurze Rzeczy Znalezionych. Jak je odebrać?

  • 16.01.2024 12:51

  • Aktualizacja: 13:04 16.01.2024

W 2023 roku do stołecznego Biura Rzeczy Znalezionych trafiło 10,7 tys. rzeczy. Jest to o 1,3 tys. więcej niż rok wcześniej. Warszawiacy gubią głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę. Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej, należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia.

Na ul. Dzielną 15, gdzie znajduje się stołeczne Biuro Reczy Znalezionych przyniesiono w ubiegłym roku 6 tys. dokumentów oraz blisko 4,7 tys. przedmiotów. Były w tym portfele, pieniądze, 695 telefonów, 263 zegarki, 90 tabletów, 86 laptopów, 54 czytniki e-book, 33 rowery oraz 18 aparatów fotograficznych.

Najbardziej nietypowe zguby, które trafiły na Dzielną to masażer do stóp, namiot, dywan, klarnet, skrzypce, gitara, mikrofon, drążek - asystent tańca, plecak ratowniczy, pierścionek elektroniczny, oraz dron.

Przedmioty dostarczane są przede wszystkim przez policję, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina, Tramwaje Warszawskie i centra handlowe.

W poszukiwaniu właścicieli

Pracownicy biura poszukują właścicieli przedmiotów i starają się ich zidentyfikować. Dzwonią pod numery telefonów, znajdujące się na wizytówkach pozostawionych w teczkach i dokumentach oraz ostatnio wybierane numery w znalezionych telefonach lub kontaktują się z nimi drogą mailową (o ile jest to możliwe i urządzenie nie zostało zablokowane).

W przypadku zablokowanych telefonów informacja przekazywana jest do właściwego operatora. Spośród rzeczy znalezionych, które nie zawierają dokumentów lub jakichkolwiek danych kontaktowych, do właścicieli wraca rocznie około 14 proc. rzeczy.

Biuro Rzeczy Znalezionych przyjmuje również zawiadomienia od Poczty Polskiej w sprawach dotyczących przesyłek oraz przekazów niedoręczalnych.

Jak odebrać zagubione rzeczy?

Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) - konieczne będzie dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.

Rzeczy są przechowywane przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę, o ile odbierze rzecz w wyznaczonym terminie. Jeśli tego nie zrobi, ich właścicielem staje się – na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o rzeczach znalezionych – m.st. Warszawa.

Dotychczas przekazano nieodpłatnie na realizacje zadań komórek organizacyjnych Urzędu m.st. Warszawy oraz jednostek pomocniczych i organizacyjnych m.st. Warszawy 1366 rzeczy. W tym: 229 tabletów, 165 rowerów, 105 telefonów komórkowych, 90 laptopów, 57 aparatów fotograficznych, 34 e-booki oraz 686 pozostałych rzeczy.

Z wymienionych rzeczy 146 tabletów oraz 41 laptopów przekazano na potrzeby zbiórki komputerów dla warszawskich uczniów, w akcji zainicjowanej przez Młodzieżową Radę m.st. Warszawy.

Gdzie szukać przedmiotów?

Ogłoszenia na temat zagubionych przedmiotów publikowane są m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Biura Rzeczy Znalezionych oraz Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy.

Informacje na temat godzin otwarcia Biura oraz dane kontaktowe dostępne są na stronie BIP.

Warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych zostało powołane do życia 71 lat temu przez Radę Narodową m.st. Warszawy. Obecnie znajduje się w strukturze Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy.

Czytaj też: Jedyna droga do szkół w Rembertowie prowadzi przez dziury i błoto [ZOBACZ]

Źródło:

Inf. pras.

Autor:

RDC /DJ

Kategorie: