Jak nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów?

  • 05.12.2020 12:22

  • Aktualizacja: 22:09 15.08.2022

Kliencie - nie daj się oszukać! Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca czujność podczas przedświątecznych zakupów. Każdego roku UOKiK otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i cenowych okazji. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny wskazuje, na co powinniśmy uważać.
- Pułapek zastawianych na klientów jest znacznie więcej - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Zwróćmy uwagę na cechy charakterystyczne produktu. Łatwo nabrać się na podróbki - dodaje.

- Sprawdźmy kiedy powstała firma, która wyprodukowała daną rzecz i z jakiego kraju pochodzi - podkreśla prezes. - Upewnijmy się, że przedsiębiorca działa z Polski lub krajów Unii Europejskiej. Nasze prawa są wówczas dużo lepiej chronione - tłumaczy.

Skargi dotyczące promocji świątecznych stanowią każdego roku ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości.

- Co do zasady, przy zakupach internetowych mamy dwa tygodnie na zwrot towaru bez podawania przyczyny - informuje prezes UOKiK. - Przedsiębiorca może jednak zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni - zauważa.

Nie wszystkie produkty kupione w sieci można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np. produktów spożywczych z krótkim terminem przydatności czy rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie.

Jeśli coś pójdzie nie tak, płatność kartą ułatwi odzyskanie pieniędzy. W tym celu należy złożyć reklamację w banku wydającym kartę.

- Natomiast, szczególną ostrożnością musimy wykazać się przy zakupie gier czy programów komputerowych - zaznacza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Często ich zakup ma charakter quasi-abonamentu - wyjaśnia.

- Warto upewnić się, że przygotowane wyprzedaże i przeceny są rzeczywiste - radzi Chróstny. - Porównajmy ceny w wiarygodnych porównywarkach, niektóre oferują możliwość sprawdzenia historii cen - dodaje.

- Po zakupie w e-sklepie, kiedy prezent okaże się nietrafiony, mamy prawo go zwrócić i to nie jedyne prawo jakie posiada konsument - przypomina prezes. - Co do zasady, przez dwa lata, w przypadku wystąpienia wady, możemy żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy - zaznacza.

Jeśli jednak poczujemy się oszukani, lub sprzedawca utrudnia nam skorzystanie z naszych praw, należy to zgłosić. Najlepiej do najbliższego rzecznika, według naszego miejsca zamieszkania. Wykaz znajdziemy TUTAJ.

Źródło:

RDC

Autor:

Izabela Alfredson/PG