SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Jak nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów?

fot. Pixabay

Kliencie – nie daj się oszukać! Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca czujność podczas przedświątecznych zakupów. Każdego roku UOKiK otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i cenowych okazji. Prezes Urzędu Tomasz Chróstny wskazuje, na co powinniśmy uważać.

Pułapek zastawianych na klientów jest znacznie więcej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. – Zwróćmy uwagę na cechy charakterystyczne produktu. Łatwo nabrać się na podróbki – dodaje.

Sprawdźmy kiedy powstała firma, która wyprodukowała daną rzecz i z jakiego kraju pochodzi – podkreśla prezes. – Upewnijmy się, że przedsiębiorca działa z Polski lub krajów Unii Europejskiej. Nasze prawa są wówczas dużo lepiej chronione – tłumaczy.

Skargi dotyczące promocji świątecznych stanowią każdego roku ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości.

Co do zasady, przy zakupach internetowych mamy dwa tygodnie na zwrot towaru bez podawania przyczyny – informuje prezes UOKiK. – Przedsiębiorca może jednak zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni – zauważa.

Nie wszystkie produkty kupione w sieci można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np. produktów spożywczych z krótkim terminem przydatności czy rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie.

Jeśli coś pójdzie nie tak, płatność kartą ułatwi odzyskanie pieniędzy. W tym celu należy złożyć reklamację w banku wydającym kartę.

Natomiast, szczególną ostrożnością musimy wykazać się przy zakupie gier czy programów komputerowych – zaznacza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Często ich zakup ma charakter quasi-abonamentu – wyjaśnia.

Warto upewnić się, że przygotowane wyprzedaże i przeceny są rzeczywiste – radzi Chróstny. – Porównajmy ceny w wiarygodnych porównywarkach, niektóre oferują możliwość sprawdzenia historii cen – dodaje.

Po zakupie w e-sklepie, kiedy prezent okaże się nietrafiony, mamy prawo go zwrócić i to nie jedyne prawo jakie posiada konsument – przypomina prezes. – Co do zasady, przez dwa lata, w przypadku wystąpienia wady, możemy żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy – zaznacza.

Jeśli jednak poczujemy się oszukani, lub sprzedawca utrudnia nam skorzystanie z naszych praw, należy to zgłosić. Najlepiej do najbliższego rzecznika, według naszego miejsca zamieszkania. Wykaz znajdziemy TUTAJ.

Czytaj też:

Nie warto zwlekać z zamawianiem prezentów w sklepach on-line

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2021 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone