Na trasie S8 będzie sygnalizacja "ramp metering" i zmiany prędkości

  • 05.06.2019 09:43

  • Aktualizacja: 00:29 26.07.2022

Będą zmiany na trasie S8. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedziała na naszą wtorkową publikację, dotyczącą liczby kolizji na warszawskim odcinku ekspresówki. Tylko w 2018 roku było ich ponad tysiąc. - Powstaną urządzenia regulujące prędkość w zależności od ruchu - zapowiada GDDKiA.
We wtorek informowaliśmy o policyjnych statystykach kolizji i wypadków na stołecznym fragmencie drogi ekspresowej S8: w Alei Obrońców Grota, aleja Armii Krajowej i na Trasie Toruńskiej. Według danych z Komendy Stołecznej Policji, w ubiegłym roku doszło tam do 17 wypadków i ponad tysiąca kolizji. Od początku tego roku, w statystykach widnieje pięć wypadków i 440 kolizji.

Pytani przez nas kierowcy, narzekali na złą - ich zdaniem - organizację ruchu na stołecznym odcinku S8. GDDKiA przyczyny tak złych danych upatruje z kolei w nieostrożnej jeździe kierowców. Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - w odpowiedzi na naszą wtorkową publikację - poinformowała o planowanych zmianach na wspomnianym odcinku drogi.

Sygnalizacja "ramp metering"

"GDDKiA na podstawie prowadzonych obserwacji i wyciąganych z nich wniosków, obecnie jest w trakcie uzgadniania pakietu zmian, które mogłyby być wprowadzone jeszcze w bieżącym roku. Nie będą to zmiany radykalne, lecz spodziewany jest spadek liczby kolizji" - napisała Małgorzata Tarnowska w informacji, przesłanej do naszej redakcji. Wg. Tarnowskiej efekty proponowanych zmian będą widoczne już w przyszłym roku.

Generalna Dyrekcja otworzyła już oferty na wykonanie "Centralnego Projektu Wdrożeniowego – Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T Etap I", w ramach którego na drodze S8 zostaną zaprojektowane i wykonane urządzenia do zarządzania ruchem. Dadzą one drogowcom możliwość m.in. regulacji dopuszczalnej prędkości w zależności od warunków ruchu.

-  Otwieramy przetarg. Chcemy, żeby na trasie pojawiły się tzw. się bramownice z oznakowaniem - mówi rzecznik warszawskiego oddziału, Małgorzata Tarnowska - Oznakowanie będzie nam mówiło, z jaką prędkością jechać i jakim pasem nie jechać, jeśli jest zamknięty - tłumaczy Tarnowska.

W wybranych lokalizacjach powstanie również sygnalizacja "ramp metering" (dozowania wjazdu). "Jej zadaniem jest przepuszczanie pojazdów dojeżdżających łącznicami do drogi głównej w taki sposób, aby ich wjazd na główne pasy ruchu odbywał się możliwie płynnie – bez wpływu na prędkości pojazdów na drodze głównej, a tym samym możliwie bezpiecznie" - informuje GDDKiA. To rozwiązanie popularne np. w Wielkiej Brytanii.

Sygnalizacja ramp metering w Wielkiej Brytanii / fot. roads.org.uk

Nadmierna prędkość i zmiana pasa

Według GDDKiA, głównymi przyczynami kolizji są nadmierna prędkość oraz nie zachowanie bezpiecznej odległości od samochodu jadącego z przodu. Stołeczny odcinek trasy S8 znajduje się w terenie zurbanizowanym, dlatego na znacznym jej odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 90 km/h. Generalna Dyrekcja informuje też, do kolizji dochodzi często również przy zmianie pasa ruchu.

"Trasa S8 w Warszawie z racji swojego położenia cechuje się bardzo dużymi natężeniami ruchu, które w godzinach szczytu komunikacyjnego lub zdarzeń drogowych powodują zatory drogowe. Znaczną część ruchu stanowi ruch miejski lokalny – ok. 75 procent całego ruchu. Sytuację może poprawić wykonanie dróg S7 (przez Bemowo) oraz S17 (Wschodnia Obwodnica Warszawy), które są w fazie przygotowań" - informuje GDDKiA.

Źródło:

RDC

Autor:

mnd