POW. Radni Ursynowa przeciwni tranzytowi przez dzielnicę

  • 15.09.2020 08:11

  • Aktualizacja: 02:18 26.07.2022

W poniedziałek odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Rady Dzielnicy Ursynów, którzy jednogłośnie wyrazili swój sprzeciw wobec planów przeprowadzenia ruchu tranzytowego z Południowej Obwodnicy Warszawy przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa.
Sprzeciw dotyczy pomysłu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która - według rady - proponuje częściowo otworzyć trasę ekspresową S2 POW i przeprowadzić przez lokalny układ komunikacyjny Ursynowa ruch samochodowy (tranzyt do 16 ton). "Ma to stanowić czasową organizację ruchu w celu zapewnienia przejezdności pomiędzy węzłami Ursynów Zachód i Ursynów Wschód" – zaznaczono w stanowisku rady dzielnicy.

Radni jednomyślnie sprzeciwili się temu rozwiązaniu. Nikt nie wstrzymał się od głosu, obecnych było wszystkich 25 radnych. Obrady odbywały się zdalnie.

Zdaniem dzielnicy - skutkiem permanentny korek

W dyskusji burmistrz Ursynowa Robert Kempa podkreślił, że popiera projekt stanowiska. Uzasadnił to tym, że przeprowadzenie przez lokalny układ Ursynowa ruchu samochodowego o charakterze tranzytowym z drogi ekspresowej S2 POW będzie dużym utrudnieniem dla mieszkańców dzielnicy. - Będzie permanentny korek, jeśli samochody będą przejeżdżać przez ulicę Płaskowicką. Każdy kierowca mając do wyboru przejazd przez Dolinkę Służewiecką, a dojazd do Węzła Ursynów wybierze tę drugą opcję – wskazał.

Pełniący obowiązki dyrektora warszawskiego oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski w swoim wystąpieniu zaprzeczył podczas obrad, że planowane jest poprowadzenie ruchu tranzytowego przez Ursynów. - Wykonawca inwestycji, firma Astaldi, 10 września już wypuścił oświadczenie, w którym dementował rzekomy zamiar wprowadzenia czegoś takiego. Gdyby wcześniej były prowadzone z nami rozmowy, nie byłoby tego nieporozumienia. Ruch tranzytowy nie będzie działał do momentu otwarcia tunelu – fizycznie go nie będzie. POW do momentu oddania tunelu będzie służyła aglomeracji warszawskiej – zaznaczył.

Objazd tranzytowy dopiero po otwarciu tunelu

Jak dodał, objazd tranzytowy zacznie obowiązywać dopiero wtedy, kiedy tunel zostanie otwarty. - Będzie funkcjonował system zarządzania ruchem obejmujący drogi krajowe i kierowca będzie informowany, żeby wjeżdżać na objazd – wyjaśnił.

- Jutro będzie spotkanie z biurem mobilności, wtedy zaproponujemy, jak dojść do porozumienia, żeby jednoznacznie wskazać, że przeprawa, która zostanie otwarta będzie służyła mieszkańcom dzielnicy Ursynów – zaznaczył.

Według aktualnych planów, tunel na Ursynowie ma zostać oddany do użytku pod koniec marca 2021 r.

Trzy etapy budowy POW

W swoim sprzeciwie Rada Dzielnicy Ursynów zwróciła się do biura polityki mobilności i transportu "o negatywne zaopiniowanie koncepcji przedstawionej przez wykonawcę GDDKiA, dotyczącej czasowej organizacji ruchu na terenie Ursynowa".

Do projektu stanowiska zgłoszono tylko jedną poprawkę, która została przyjęta. Wzywa ona GDDKiA do jak najszybszego zawarcia porozumienia z miastem, które umożliwi wybudowanie parku po zakończeniu budowy zgodnie z koncepcją wyłonioną w konsultacjach z mieszkańcami Ursynowa.

Budowa drogi ekspresowej S2 Południowa Obwodnica Warszawy jest realizowana z podziałem na zadanie A - między węzłami Puławska i Przyczółkowa o długości ok. 4,6 km; zadanie B, Przyczółkowa - Wał Miedzeszyński, ok. 6,5 km; zadanie C, Wał Miedzeszyński - Lubelska, ok. 7,5 km.

Koszt inwestycji to 4,4 mld zł. Południowa obwodnica Warszawy, to odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 18,5 kilometra.

Źródło:

PAP

Autor:

PL