Mikołaj Wild: trzech nowych członków zarządu spółki ds. CPK

  • 04.12.2018 18:02

  • Aktualizacja: 14:39 15.08.2022

Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona zostali członkami zarządu spółki celowej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że będą kierować realizacją komponentu lotniczego, infrastrukturą kolejowo–drogową oraz finansami.
Prezesem zawiązanej 12 października spółki celowej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego jest Jacek Bartosiak. Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 30 listopada 2018 r.

"Najlepsi na rynku"

- Udało się nam zgromadzić najlepszych ekspertów na polskim rynku - powiedział we wtorek na konferencji prasowej Wild. Jak dodał, jednym z priorytetów, jakie stawia przed spółka jest dialog że społecznością lokalną. - Ufam, że wkrótce zostanie powołana Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział Wild. Do kluczowych zadań spółki celowej należy realizacja i koordynacji programu inwestycyjnego największego projektu infrastrukturalnego w historii Polski.

Jak przekazała spółka, Dariusz Sawicki w CPK będzie odpowiadał za zaplanowanie, zaprojektowanie i realizację portu lotniczego. Ma 18-letnie doświadczenia w zakresie m.in. planowania i zarządzania projektami infrastrukturalnymi lotnisk na całym świecie. W swojej karierze był związany m.in. ze Star Alliance i PLL LOT.

Piotr Malepszak został wiceprezesem ds. komponentu kolejowego CPK. Bezpośrednio przed dołączeniem do CPK był członkiem zarządu Kolei Dolnośląskich odpowiedzialnym za sprawy techniczne i eksploatacyjne w obszarze utrzymania taboru i organizacji przewozów. W latach 2008–2016 zatrudniony był w PKP PLK na rożnych stanowiskach, w tym jako dyrektor biura i pełnomocnik zarządu. Odgrywał kluczową rolę w przygotowaniu połączeń kolejowych na Euro 2012.

Odpowiedzialny za finanse ds. CPK Michał Wrona przez blisko 12 lat związany był z bankowością inwestycyjną i prowadził strategiczne projekty przy przygotowaniu spółek do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a także transakcji fuzji i przejęć oraz finansowaniu projektów inwestycyjnych firm z różnych sektorów. Realizował transakcje dla polskich przedsiębiorców, wiodących funduszy private equity oraz Skarbu Państwa przy transakcjach prywatyzacyjnych.

- Rozpoczniemy od planowania zarówno komponentu lotniczego, jak i kolejowego. Następnie przejdziemy do realizacji - tłumaczy Wrona.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zalicza się także do grona spółek strategicznych z punktu widzenia interesów państwa i została wpisana na listę podmiotów, których akcje Skarbu Państwa nie mogą być zbyte. Na tej liście są m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA czy KGHM Polska Miedź SA.

Jeden z największych w Europie

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - to najważniejsza polska inwestycja infrastrukturalna. W ramach projektu zostanie wybudowane nowoczesne lotnisko, którego lokalizacja planowana jest 37 km na zachód od Warszawy. CPK zakłada ponadto intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą, a największymi polskimi miastami w czasie poniżej trzech godzin.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok. 8 mln pasażerów.

Źródło:

PAP

Autor:

PG