MJN: bez kolejnych buspasów nowe autobusy i tak utkną w korkach

  • 25.07.2019 16:13

  • Aktualizacja: 00:41 26.07.2022

Wytyczenie brakujących buspasów jest kluczowe dla rozwoju komunikacji miejskiej. Jeden buspas w godzinach szczytu potrafi zapewnić przewóz tylu osób co nawet cztery pasy samochodów - podkreślili podczas konferencji prasowej przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.
Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze przedstawiło stanowisko dotyczące buspasów na warszawskich ulicach. Uznając słuszność zakupu 130 nowych autobusów elektrycznych dla Warszawy stowarzyszenie postuluje również o dodatkowe buspasy. - Wytyczenie brakujących buspasów jest kluczowe dla rozwoju komunikacji miejskiej. To autobusy, nie metro, nie tramwaje przewożą obecnie najwięcej pasażerów. Tymczasem narażone są na stanie w kilometrowych korkach - powiedziała wiceprezeska stowarzyszenia Justyna Kościńska.

- Jeden buspas w godzinach szczytu potrafi zapewnić przewóz tylu osób co nawet cztery pasy samochodów. Wytyczenie buspasów powinno być kluczowe szczególnie w tych miejscach gdzie nie dociera metro i tramwaje - dodała Kościńska.

Miasto Jest Nasze przekonuje, że wyznaczenie buspasów skróci czas przejazdu i poprawi punktualność autobusów. Pozwoli również ograniczyć emisję spalin, CO2 i zużycie paliwa, umożliwi wzmocnienie obleganych linii i zwiększenie częstotliwości kursowania oraz łatwiejszy przejazd służbom ratunkowym.



Koszt wyznaczenia jednego buspasa, bez konieczności rozszerzania ulicy, to ok 8 mln zł. - Wyznaczanie buspasów jest proste i niedrogie w porównaniu do kosztownej i długotrwałej rozbudowy metra i sieci tramwajowej. Buspasy przede wszystkim trzeba wytyczać tam, gdzie dziś nie docierają tramwaje ani metro. Pora powiedzieć wprost: utrzymywanie szerokich ulic bez buspasów to zwykłe marnotrawstwo i niegospodarność - podsumowuje stowarzyszenie.

Kluczowe z punktu widzenia organizacji są buspasy na drogach dojazdowych.

- Pół miliona aut codziennie wjeżdża do Warszawy. Musimy dać ludziom alternatywę. Dlatego zależy nam bardzo na buspasie na ul. Puławskiej z Piaseczna by zapewnić szybki, sprawny dojazd do metra Wilanowska. Buspas na Młociny z Łomianek, a także na Radzymińskiej z Marek. Bardzo ważny buspas na Wilanowskiej powinien powstać zanim powstanie tam tramwaj. Nadal brakuje odcinka buspasa na Sobieskiego. Ulica Czerniakowska, Marszałkowska - trzy pasy, bardzo dużo linii autobusowych, obciążony korytarz transportowy, nie ma buspasa i autobusy stoją w korku - wymienił członek stowarzyszenia Dawid Durejko.

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

mnd