Lotnisko w Modlinie. PPL prognozuje niewielkie szanse na rentowność

  • 20.04.2021 22:49

  • Aktualizacja: 14:12 30.08.2022

Lotnisko w Modlinie nie potrzebuje kolejnego współwłaściciela - uważa PPL. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” tłumaczy swoją decyzję dotyczącą oferty francuskiej spółki Egis. Firma zaproponowała odkupienie do 25 proc. udziałów. Polska strona odpowiada, że nie planuje sprzedawać aktywów w żadnym krajowym lotnisku.
- To by tylko skomplikowało trudną sytuację portu - podkreśla rzecznik PPL Piotr Rudzki. - Port Modlin posiada już udziałowca branżowego, jakim jest PPL. Dalsza komplikacja struktury własnościowej poprzez dokoptowanie kolejnego inwestora w ocenie PPL nie slużyłaby rozwiazywaniu problemów lotniska. PPL jest udziałowcem w kilku innych lotniskach i patrzy na swój portfel lotnisk z perspektywy efektywności, wykorzystania aktywów i możliwości długofalowego rozwoju - tłumaczy.

PPL oczekuje realizacji w Modlinie konkretnego i konsekwentnego planu naprawczego.

Jak podkreśla Rudzki, konieczne jest wprowadzenie skutecznego nadzoru nad działalnością spółki. - PPL nie sprzeciwia się uzyskania przez Modlin dofinansowania spełniającego warunki pomocy publicznej, choć nie wszystkie formy jest w stanie zaakceptować. PPL sprzeciwia się udzieleniu portowi pomocy publicznej, co oznaczałoby zmarnowanie przeznaczonych środków bez szans na osiągnięcie rentowności w dającej się przewidzieć przyszłości - zaznacza.

Chodzi o to, że port zdaniem PPL-u przejada publiczne środki bez szansy na osiągnięcie rentowności. Na pieniądzach państwa zarabia tylko jeden przewoźnik latający z Modlina, czyli Ryanair. - W przypadku Portu Modlin to marnowanie przyjmuje postać stosowania wobec jednego przewoźnika cennika nie pokrywającego środków portu, czyli de facto zwiększenie rentowności przewoźnika przy zwiększeniu środków publicznych. Plan naprawczy powinien adresować kwestie strukturalnego deficytu portu poprzez wskazanie możliwości obniżenia kosztów, ale przede wszystkim zwiększenia przychodów - podkreśla Rudzki.

W marcu liczba operacji w Modlinie spadła o 65 proc. rok do roku.

Egis chciał włączyć Modlin do sieci 17 lotnisk, których jest właścicielem. To miało oznaczać szansę na wzrost przewozów cargo i pasażerskich.

Źródło:

RDC

Autor:

Cyryl Skiba/FP