Budowa POW z miesięcznym poślizgiem przez falę wezbraniową

  • 05.06.2019 20:16

  • Aktualizacja: 14:48 15.08.2022

Co najmniej miesiąc dłużej potrwa budowa odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy między węzłami Puławska i Lubelska. Przez falę wezbraniową na Wiśle, która przeszła przez Mazowsze w ubiegłym tygodniu, wstrzymano prace na budowie mostu łączącego Wawer z Wilanowem.
Prace na budowie Południowej Obwodnicy Warszawy na terenie Wawra i Wilanowa nabierają tempa. Inwestycja jest gotowa w 60 procentach, każdego dnia pracuje tam około 400 osób. Trwa jednak szacowanie strat na budowie po fali wezbraniowej na Wiśle, która przeszła przez Mazowsze w ubiegłym tygodniu.

Rzeka zalała drogi techniczne oraz zmusiła wykonawców do zdemontowania części infrastruktury budowanego mostu. - Wcześniej pojawiły się problemy geologiczne, które również wpłyną na ostateczny termin zakończenia inwestycji - mówi rzecznik wykonawcy - firmy Gulermak, Bartosz Sawicki. - Straciliśmy co najmniej miesiąc - dodaje.



Most kluczowym elementem POW

W środę rozpoczęły się przygotowania do wznowienia prac na budowie. - Czekamy na opadnięcie wody, wtedy dokładnie będziemy mogli zidentyfikować straty. Na dzień dzisiejszy wydaje się, że opóźnienie będzie wynosiło co najmniej miesiąc - potwierdził Piotr Kolasa, kierownik kontraktu z GP Mosty.

- Obecnie pracujemy przede wszystkim nad mostem na Wiśle - mówi Piotr Kolasa, kierownik kontraktu z GP Mosty. - Obie konstrukcje mostu głównego na Wiśle, jedna skrzynka ustroju estakady na terenie zalewowym po stronie Wawra, no i same wsporniki. To dotyczy oczywiście mostu głównego. Cały odcinek ma 6,5 kilometra, natomiast most przez Wisłę jest elementem kluczowym - dodaje Kolasa.

Bartosz Sawicki z firmy Gulermak dodaje, że gotowa jest już prawa część nośna estakady. - Po drugiej stronie rzeki, po stronie wilanowskiej obydwie nitki są już gotowe. Tutaj prace odbywały się tak zwana metodą nasuwania. 23-metrowy segment był najpierw zbrojony, później zalewany betonem, następie za pomocą silników hydraulicznych został przepchnięty - opisuje Sawicki.

18-kilometrowy odcinek drogi S2 razem z mostem na Wiśle miał być oddany w sierpniu 2020 roku. W tym momencie - przez opóźnienie spowodowane falą wezbraniową na Wiśle - realnym terminem zakończenia inwestycji jest jesień 2020 roku. Równocześnie trwają prace przy budowie tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem. Łączna wartość inwestycji to prawie 4,5 miliarda złotych.

© autorzy OpenStreetMap

Źródło:

RDC/IAR

Autor:

Łukasz Rydzewski/mnd