Trzecia linia metra coraz bliżej. Jest przetarg na projekt

  • 21.12.2023 14:28

  • Aktualizacja: 14:54 28.12.2023

Jest przetarg na wykonanie prac projektowych dla III linii metra. Postępowanie ogłosiło Metro Warszawskie - we wtorek zostały przedstawione założenia. Trasa ma prowadzić od Stadionu Narodowego do Gocławia.

Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie prac projektowych dla III linii metra. Ta będzie przebiegała od Stadionu Narodowego przez Grochów do Gocławia. Cała trasa o długości ponad 8 km będzie liczyła 6 stacji.

Zanim jednak ruszy budowa, potrzebny jest projekt i tego dotyczy przetarg.

- Koszt dokumentacji jest szacowany na 90 milionów złotych - przekazał prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk. - Harmonogram zakłada czas trwania prac projektowych 36 miesięcy. Po tym w 2026, w 2027 roku ogłoszenie postępowania - powiedział.
 
   
Zamówienie będzie składać się z kilku etapów - analiz i uzyskania decyzji środowiskowych, opracowanie budowy i pozyskanie pozwoleń, a także pełnienie nadzoru autorskiego przy robotach. Rozpoczęcie samych prac budowlanych zaplanowano na 2028 rok.

Według szacunków budowa potrwa około 3-4 lata.

 

Trzecia linia metra – trasa

W pierwszym etapie budowy linii M3 powstanie sześć stacji. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Linia M3 zaplanowana jest z myślą o 180 tysiącach osób mieszkających na Pradze-Południe. Metro zapewni również sprawną obsługę komunikacyjną dużych osiedli – Gocławia, Grochowa i Kamionka. Dzięki temu mieszkańcy drugiej – pod względem liczby mieszkańców – dzielnicy Warszawy będą mogli dotrzeć do centrum miasta już w ok. 17 min.

Ratusz podał, że z pierwszego odcinka linii M3 w ciągu doby korzystać będzie ponad 315 tys. pasażerów. W samym tylko szczycie porannym będzie to ponad 26 tys. osób.

„Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów, a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy – kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju” – wyjaśnił ratusz.

Projekt i co dalej?

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, a uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.

W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

Czwarta linia metra

Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku za 3 lata – w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42 stacjami.

Czytaj też: Przestój na budowie placu zabaw w Parku Ujazdowskim. Jedna z najbardziej pechowych inwestycji?

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adrian Pieczka/PL

Kategorie: