Zmiany po praskiej stronie Trasy „Ł”. Przygotowania do wielkiej przebudowy

  • 18.06.2023 17:46

  • Aktualizacja: 06:31 20.06.2023

Rozpoczęły się prace umożliwiające rozpoczęcie przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie. Na około dwa tygodnie wyłączone zostały wewnętrzne pasy Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską – poinformował stołeczny ratusz.

W poniedziałek, 19 czerwca, po godz. 22 wyłączone z ruchu zostały wewnętrzne pasy na obydwu wiaduktach. Przejezdne pozostają buspasy oraz po jednym pasie w każdym kierunku dla kierowców indywidualnych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez około dwa tygodnie i umożliwi wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nasypu znajdującego się w rejonie ul. Bajońskiej. Następnie rozpocznie się rozbiórka i odbudowa wiaduktów - przekazał ratusz.

Jako pierwszy modernizowany będzie wiadukt znajdujący się po stronie północnej. Jego zamknięcie planowane jest w pierwszej połowie lipca. Zostanie wtedy wprowadzony dwukierunkowy ruch dla pojazdów indywidualnych na południowej jezdni al. Stanów Zjednoczonych — od Kanału Wystawowego do wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim.

- Trzeba będzie zabezpieczyć znajdujący się tam nasyp - mówi Agata Choińska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. - Wykonanie zabezpieczenia umożliwi rozpoczęcie w lipcu przebudowy pierwszego wiaduktu. Prace wymagają wyłączenia z ruchu na około dwa tygodnie wewnętrznych pasów jezdni Trasy Łazienkowskiej. Przejezdne zostaną buspasy i po jednym pasie dla kierowców indywidualnych - dodaje.

Gotowe już są cztery przewiązki (miejsca, w których pojazdy indywidualne oraz autobusy będą przejeżdżały przez pas dzielący jezdnie al. Stanów Zjednoczonych): w rejonie Kanału Wystawowego, ul. Międzynarodowej, ul. Saskiej i w rejonie wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Wał Miedzeszyński.

Taka organizacja będzie obowiązywała około dwa tygodnie.

Organizacja dla autobusów

W pierwszej połowie lipca - ruszy przebudowa pierwszego wiaduktu, północnego.

Jak wtedy będzie wyglądała organizacja ruchu, informuje Agata Choińska ze Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.

W trakcie modernizacji pierwszego z wiaduktów – z wyłączeniem okresu niezbędnego na wymianę nawierzchni – autobusy będą nadal jeździły w kierunku centrum jezdnią północną aż do przystanku Saska. Następnie zjadą na stronę południową i znajdujący się tam wiadukt.

Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Bajońską i Paryską główną drogą objazdową będzie Trasa Siekierkowska. Aby ułatwić kierowcom zjeżdżającym z Trasy Siekierkowskiej włączanie się do ruchu, powstał dodatkowy pas wzdłuż jezdni Wału Miedzeszyńskiego w stronę centrum.

Przebudowa Trasy Łazienkowskiej

Na Saskiej Kępie powstaną dwa nowe wiadukty Trasy Łazienkowskiej. W rejonie al. Stanów Zjednoczonych — na odcinku od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej powstaną ekrany akustyczne, a na jezdni położona zostanie cicha nawierzchnia.

Zamontowane zostanie nowe oświetlenie. Dosadzonych zostanie także ponad 70 drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi, utworzą obustronne szpalery. Pojawi się blisko 15 tys. dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.

Wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską i Bajońską są użytkowane od 1974 r. i z powodu złego stanu technicznego wymagają przebudowy. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, których koszt wynosi 88,7 mln zł, jest firma WARBUD. Inwestycja potrwa do połowy 2025 r.

Modernizacja wiaduktów nad ul. Paryską i Bajońską jest kolejnym etapem przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowany został most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Do marca 2024 r. potrwa przebudowa dwóch wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola.

Czytaj też: Ratusz odpowiada na zarzuty aktywistów ws. budowy hali sportowej na Ochocie

Źródło:

PAP/RDC

Autor:

AA