12 hektarów, 14 budynków, 152 tramwaje i 14 kilometrów torów - umowa na budowę zajezdni Annopol podpisana. Ma to być najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa Polsce. Powstanie w związku z myślą o nowych trasach tramwajowych - na Kasprzaka i z Wilanowa do Dworca Zachodniego.
2
RDC
- Będzie zarządzana przez inteligentny system nadzoru ruchu tramwajów - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. - Będzie tam system informatyczny, który będzie odpowiadał za zarządzanie ruchem tramwajów. Wszystko będzie się odbywało, a właściwie prawie wszystko się będzie odbywało automatycznie. Ten mocno skomputeryzowany system będzie też dbał o odpowiednie terminy prac diagnostycznych, przeglądy - tłumaczy.
Pozwoli to zaoszczędzić około miliona złotych rocznie.
Ekologiczne rozwiązania
- Zajezdnia będzie też bardzo przyjazna środowisku - dodaje Dutkiewicz. - Mocno wyposażona w panele słoneczne, będziemy też zbierali wodę deszczową i będziemy tę wodę deszczową używali do mycia tramwajów, do spłukiwania toalet. Będą trzy duże zbiorniki, w których będziemy gromadzili tę deszczówkę. No i będzie też mocno zielona, bo chociażby panele akustyczne będą ograniczały wpływ tej zajezdni na otoczenie, będą obsadzone zielenią. I w ogóle dużo zieleni przewidujemy w tej zajezdni - wyjaśnia.
20 procent terenu, czyli około 24 tysiące metrów kwadratowych, zajmą rośliny.
- Dzięki technologi BIM mogliśmy zacząć budowę bez budowania - informuje Dutkiewicz. - To jest taka specjalna technologia, która pozwala zaprojektować to wszystko, co będzie zbudowane w trójwymiarze. Tak naprawdę to wszystko, co będzie zbudowane, już widzimy, czyli ten płaski projekt, który zazwyczaj jest na papierze, już nie jest płaski, jest trójwymiarowy. Dzięki temu mogliśmy zweryfikować tak zwane kolizje, wszystkie błędy, które oczywiście zdarzają się w dokumentacji projektowej. Dzięki temu na pewno zyskaliśmy trochę czasu - mówi.
W tej technologii w Warszawie powstaje Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego.
Pierwsze prace już w styczniu
- Prace rozpoczniemy w styczniu przyszłego roku - informuje przedstawiciel wykonawcy Wiesław Nowak. - Od ogrodzenia terenu, organizacji pracy, budowy do prowadzenia odpowiednich mediów, potem kolejno, w miarę uwalniania dokumentacji wykonawczej, rozpoczynać budowę obiektu. Myślę, że pierwsze przygotowania pod obiekty, mamy taką nadzieję, zaczną się już w lutym, jeśli pogoda pozwoli. Czyli wykonywanie fundamentów i doprowadzenie mediów - wskazuje.
Budowa będzie prowadzona na obszarze zamkniętym, dzięki czemu utrudnienia z nią związane będą minimalne. Prace mają potrwać 26 miesięcy. Koszt netto to ponad 530 mln zł.
Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i pomieści ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopodłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka służąca do regeneracji kół w tramwajach. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też codziennymi czynnościami – sprzątaniem czy przeglądam wagonów. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje wyniesie ponad 14 km.
Na terenie nowej zajezdni będzie 14 budynków, w tym trzy miejsca przeznaczone dla tramwajów. Hala remontowa, w której będzie 7 torów, na których przewidziano 11 stanowisk obsługi tramwajów, hala obsługi technicznej - 9 torów z 18 stanowiskami oraz hala postojowa, w której zmieści się maksymalnie 152 składów tramwajowych.
Od poniedziałku Tramwaje Warszawskie uruchomią też specjalną stronę, na której każdy mieszkaniec będzie mógł się zapoznać z inwestycją.