Już za miesiąc pasażerowie kierujący się na Dworzec Zachodni w Warszawie będą mogli korzystać z nowej kładki. Dzięki temu pojawi się długo wyczekiwane dojście na perony od ulicy Tunelowej. - Przejście nad torami jest już w połowie gotowe - mówi Radiu dla Ciebie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
RDC/PAP
W tej chwili na stacji Warszawa Zachodnia montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Kładka zaś znajduje się 11 metrów nad ziemią, ma imponujący dach i odnowione perony.
- Będzie już można wejść na kładkę od ulicy Tunelowej i przejść na perony. Obecnie realizujemy budowę peronów 6, 7 i 8, które będziemy sukcesywnie oddawać dla podróżnych, następnie perony 3, 4 i 5, a na koniec 1 i 2 - wylicza Merchel.
Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi i tunelu, nowe tory i rozjazdy - to już widoczne efekty przebudowy #Warszawa Zachodnia. Obok kilkuset przejeżdżających codziennie pociągów, budowana komfortowa, dostępna dla wszystkich stacja #FunduszeUEhttps://t.co/85scxDJT5Zpic.twitter.com/D7GQ5mYwjG
- W przyszłym miesiącu oddamy pasażerom do użytku pierwsze elementy - zaznacza dyrektor kontraktu Jakub Konkiewicz z Budimexu.
- Trwają teraz prace związane z montażem architektury i wyposażenia, tak aby w najbliższym czasie udostępnić ją pasażerom. Oddanie kładki umożliwi przejście z ulicy Tunelowej do starego układu części stacji, umożliwi również wejście na nowe, otwierane kolejno perony - dodaje.
Energia ze słońca
- Budowa idzie pełną parą - mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. - Widać już to, że jest budowana część zadaszenia. Przygotowane są elementy pod budowę nowego dworca od strony ulicy Tunelowej. Są wykonywane prace związane z dojściem podziemny i tunelem tramwajowym - wylicza.
- Nad przejściem montowany jest wielki, spektakularny dach - dodaje Konkiewicz. - Obecnie jest wykonywana konstrukcja stalowa. Dzisiaj nad trzema peronami ma już wagę dwóch tysięcy ton. Konstrukcja jest wyposażona w świetliki, w których montowane są panele fotowoltaiczne. Stacja ta będzie w 30 procentach obsługiwana dzięki energii pozyskiwanej ze słońca - tłumaczy.
Panele fotowoltaiczne mają powierzchnię 12 tysięcy mkw – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Jak zaznaczają kolejarze, wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.
Nowy układ torowy i tunel tramwajowy
Na stacji powstaje też nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 - wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.
Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alei Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Pociągi od Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.
Pod stacją, na głębokości blisko 15 metrów, powstaje także tunel tramwajowy. - My budujemy tunel, a to od miasta zależy, kiedy wybuduje sieć tramwajową i udostępni dla pasażerów. To jest inwestycja miejska - powiedział prezes PKP.
Kładka zaś powstaje w ramach projektu przebudowy linii średnicowej. Stacja Warszawa Zachodnia przed przebudową każdej doby obsługiwała od 1100 do 1200 pociągów. Jest w pierwszej piątce najważniejszych stacji kolejowych w Polsce z ogromnym ruchem pasażerskim
Nowa stacja ma być gotowa do końca 2023 roku, a koszt przebudowy wynosi 2 mld zł.