Czy sklep internetowy potrzebuje SEO?

  • 31.12.2021 14:32

  • Aktualizacja: 21:57 15.08.2022

Tak postawiony tytuł wymaga jednoznacznej odpowiedzi. I jest ona bardzo prosta: tak, sklep internetowy nie tylko potrzebuje SEO, ale jest wręcz od niego uzależniony. Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces, który przedkłada się na wzrost zainteresowania konkretną marką, zwiększenie sprzedaży i w konsekwencji - wzrost rentowności prowadzonej działalności. Ale sama odpowiedź to nie wszystko. Istotne jest przede wszystkim to, dlaczego tak jest.

Słowa kluczowe od kuchni


Można pozycjonować sklep internetowy pod praktycznie dowolne słowa kluczowe, jednak taka taktyka nie przyniesie jego właścicielowi żadnych korzyści. Działania SEO, które jakby nie patrzeć obejmują dobór słów kluczowych, są tu czynnością niezbędną. Słowa te nie mogą być zbyt ogólne, gdyż na ich podstawie dany sklep odwiedzą wyłącznie osoby o niesprecyzowanych potrzebach. Forma słów kluczowych musi być na tyle ujednolicona, by jednocześnie były one unikalne i ukierunkowane na określony profil działalności lub też na wybraną lokalizację.

Mówiąc o słowach kluczowych warto zwrócić uwagę na konkurencję wśród alternatywnych sprzedawców. Pozycjonowanie sklepu internetowego pod frazę "laptopy" znacznie utrudni wybicie się do czołówki wyników w rankingu Google. Dlatego warto postawić na bardziej konkretne frazy, takie jak np. "laptopy Windows 11". Wtedy nie tylko konkurencja będzie mniejsza, ale też łatwiej będzie można dotrzeć do tych klientów, którzy faktycznie chcą skorzystać z wybranej oferty.

Optymalizacja strony WWW


Działania SEO przyniosą określone korzyści jedynie wówczas, gdy przełożą się (przynajmniej w pewnym zakresie) na optymalizację kodu strony danego sklepu. W tym celu warto przeprowadzić audyt SEO, którego celem będzie odszukanie ewentualnych błędów w kodzie i zoptymalizowanie całej treści pod kątem wymogów nowoczesnego klienta. W tym celu należy m.in.:

- wprowadzić zmiany w kodzie, które usprawnią ładowanie treści witryny, skracając ów proces do absolutnego minimum,
- zoptymalizować rozmieszczenie i rozdzielczość grafik, by ich czas ładowania (nawet przy szybkim połączeniu) nie był zbyt długi,
- okresowo odświeżać interfejs, który - podobnie jak opakowanie produktu - musi "sprzedawać" zawartość sklepu internetowego,
- uporządkować treść (zwłaszcza pod kątem specyfiki towaru), aby klient mógł łatwiej znaleźć to, co go faktycznie interesuje,
- wprowadzić filtry, za pomocą których można grupować wyniki wyszukiwania w oparciu o określone wytyczne,
- zadbać o responsywność strony, dzięki której będzie można wyświetlić jej zawartość również na urządzeniach mobilnych.

Proces optymalizacji kodu źródłowego jest zwykle dość długotrwały i najczęściej cyklicznie powtarzany.

Rozbudowanie zawartości strony WWW


Witryna sprzedażowa powinna być stale aktualizowana i rozbudowywana, aby jej zawartość była atrakcyjna dla jej potencjalnych użytkowników. Dodawanie kolejnych podstron nie tylko przełoży się na wzrost asortymentu, ale też na pojawienie się zupełnie nowych funkcjonalności. Na zwiększenie sprzedaży bardzo duży wpływ ma dodanie różnych interakcji, w tym czatu, opcji pozostawienia komentarza, a także - co wiąże się z pewną odpowiedzialnością - również i oceny.

Można też pokusić się o konkretne działania marketingowe, które być może nie mają zbyt dużo wspólnego z SEO, ale za to pozwalają na budowę społeczności wokół określonego produktu. Społeczność ta jest swoistym "obszarem", który pozwoli na maksymalizację sprzedaży i to nawet o kilkaset procent. I właśnie dlatego, warto treść strony WWW doposażyć w linki do grup lub stron w mediach społecznościowych (doskonale nadaje się do tego FB).

Merytoryczna treść podstawą SEO


Jeśli sklep internetowy ma przynieść określone dochody, koniecznie trzeba wzbogacić go o merytoryczną i poprawną stylistycznie treść. I nie chodzi tu wyłącznie o opis wybranych artykułów, choć również i to jest ważne, ale przede wszystkim o...bloga. Tak, to dzięki niemu sprzedawca stanie się kimś więcej, niż tylko przedstawicielem własnej marki. W oczach klientów stanie się on prawdziwym fachowcem, który będzie posiadał konkretne argumenty przemawiające za zakupem określonego towaru.

Co ważne, treść bloga musi w wyraźny sposób odnosić się do sprzedawanego asortymentu. Zawarte w nim wpisy muszą być z nim merytorycznie powiązane. W praktyce mogą być to różnego rodzaju porady, wskazówki, tipy lub też newsy związane z wybranym tematem. Istotne jest również to, aby strona bloga była powiązana z witryną e-sklepu. Oczywistym jest, że na blogu muszą znajdować się odnośniki do wybranych produktów. To samo dotyczy sklepu, który powinien w swym kodzie zawierać link do bloga lub do konkretnych wpisów.

Czego nie wolno e-sprzedawcy?


W działaniach SEO istotne jest przestrzeganie określonych zasad. Są one zdefiniowane w narzędziu Google Search Console, które to zawiera szereg wytycznych dotyczących zasad pracy pozycjonera. Co ważne, zasady te co jakiś czas się zmieniają, co w naturalny sposób wymusza na e-sprzedawcy wdrożenie tychże algorytmicznych zmian do swego projektu. W przeciwnym razie Google może:

- obniżyć pozycję strony Google i to nawet o kilkanaście lub kilkadziesiąt miejsc, co w praktyczne wiąże się z bardzo dużym spadkiem ruchu organicznego w obrębie strony,
- wykluczyć stronę z rankingu Google, co ograniczy liczbę wejść wyłącznie do tych osób, które znają link do wybranego sklepu.

Uwaga! Z punktu widzenia internetowego sprzedawcy bardzo niebezpieczne są nielegalne działania SEO. Pozycjonowanie sklepów internetowych za pomocą niedozwolonych narzędzi również może przełożyć się na w/w konsekwencje.

Analizowanie wyników SEO


Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces, którego efektów nigdy nie da się do końca przewidzieć. Mało tego, niekiedy przypomina ono swoiste "błądzenie w ciemnościach", które wymaga korygowania i optymalizowania wprowadzonych zmian. Dlatego tak ważne jest kompleksowe analizowanie wyników SEO, dzięki któremu można ocenić zakres i skutki wprowadzanych zmian. Najlepiej, jeśli taką analizę przeprowadzi ta sama agencja SEO, która była odpowiedzialna za pozycjonowanie witryny. Obiektem analiz będzie więc ruch w oparciu o określone frazy, częstotliwość odwiedzin, a także odsetek odwiedzin które zakończyły się sfinalizowaniem transakcji. Obiektem analiz może być też zawartość koszyka. Trzeba będzie sobie bowiem odpowiedzieć na pytanie, co prowadzi do rezygnacji ze sfinalizowania danej oferty.

I na koniec... raportowanie działań, błędów i zmian


Jeśli działania SEO w odniesieniu do wybranego sklepu internetowego mają przynieść określone korzyści, to współpracująca z nim agencja SEO musi generować raporty prowadzonej działalności. W raportach tych muszą znaleźć się informacje dotyczące skutków zrealizowanych działań, a także rejestr wszystkich czynności optymalizujących kod strony i jej zawartość. Celem składania raportu jest nie tylko zaznajomienie przedsiębiorcy z wprowadzonymi zmianami, ale też jasne nakreślenie wszystkich czynności, których zakres - w razie wyboru nowej agencji - przedsiębiorca może wykazać. Dane te będą kluczowe w kontekście podejmowania dalszych działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem strony sprzedażowej.

Podsumowując, działania SEO mają kluczowe znaczenie w kontekście wzrostu sprzedaży. Łatwiejsze dotarcie do potencjalnych klientów, odpowiedź na ich konkretne zapotrzebowania, budowa własnej społeczności i realizowanie działań marketingowych względem niej, to tylko niektóre z korzyści, jakie wynikają z podejmowanych działań SEO. I właśnie dlatego każdy e-przedsiębiorca powinien ich potencjał wykorzystać.

Artykuł powstał przy współpracy z Agencją SEO - www.empressia.pl

Kategorie: