Wejście na teren budowy CPK tylko z identyfikatorem
Trwają badania nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, największa część z nich prowadzona jest na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Osoby związane z inwestycją zostały wyposażone w specjalne identyfikatory.
– Wychodząc naprzeciw postulatom zgłaszanym przez mieszkańców i samorządowców, spółka podjęła decyzję o wyposażeniu wykonawców badań środowiskowych, terenowych i meteorologicznych wykonywanych na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego w specjalne identyfikatory – powiedział rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Jak wskazał, w przypadku innych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce w ramach badań środowiskowych, terenowych i meteo, które poprzedzają etap projektowania i budowy, takie rozwiązania nie były dotychczas stosowane.
Rzecznik przekazał, że spółka dotychczas wydała ponad 300 takich identyfikatorów. Otrzymali je wykonawcy badań środowiskowych, terenowych oraz sami pracownicy spółki CPK.
– Osoby te są upoważnione do okazywania identyfikatora na życzenie mieszkańców terenu planowanej inwestycji. Na każdym dokumencie znajdują się m.in. imię i nazwisko danej osoby (w przypadku identyfikatorów imiennych, ale jest też pula na okaziciela), obszar realizowanych badań, nr porządkowy, data ważności i nr telefonu, pod którym można zweryfikować autentyczność dokumentu – wyjaśnił.
Współpraca CPK z lokalną społecznościąMajszyk przekazał, że w ciągu ostatnich tygodni doszło do
kilku nieskutecznych prób podważania prawa badaczy środowiskowych i terenowych do wykonywania czynności na terenie przyszłej inwestycji. Jak powiedział, policjanci wzywani na miejsce przez niektórych mieszkańców stwierdzali, że eksperci wykonujący zadania dla CPK działają zgodnie z prawem i mają do tego wszystkie wymagane upoważnienia.
– Apelujemy o zdrowy rozsądek. Prowadzone na terenie przyszłej inwestycji działania odbywają się w oparciu o wypracowane przez wiele lat dobre praktyki podczas realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, np. drogowych, kolejowych i energetycznych. Doceniamy to, że większość mieszkańców podchodzi do osób wykonujących wymagane prawem badania i niezbędne obserwacje w sposób życzliwy lub neutralny – powiedział rzecznik CPK.
Zapewnił też, że spółka, jako inwestor nowego lotniska i linii kolejowych, wsłuchuje się w głosy mieszkańców i samorządowców:
– Zależy nam na prowadzeniu przygotowań we współpracy z lokalną społecznością. Dlatego wszyscy badacze zostali wyposażeni w identyfikatory. Dzięki nim każdą z tych osób można dodatkowo zweryfikować – podkreślił Majszyk.
CPK do 2027 rokuBadania odbywają się na 1055 k
m², w tym największa część z nich na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Na tym obszarze ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. To planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.