Nowy abonament za parkowanie w Warszawie. Jest decyzja radnych

  • 09.09.2021 15:23

  • Aktualizacja: 14:15 30.08.2022

Miasto wprowadziło nowy abonament dla mieszkańca strefy płatnego parkowania za 600 zł rocznie. Ci mieszkańcy, którzy nie będą chcieli z niego skorzystać, wciąż będą płacili 30 zł, ale tylko za możliwość parkowania na dotychczasowych zasadach. Uchwałę w tej sprawie przyjęła w czwartek Rada Warszawy głosami KO. Radni PiS byli przeciw.
Osoby mieszkające w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego płacą 30 zł rocznie za abonament, który umożliwiał im parkowanie auta w miejscach oddalonych nie więcej niż 150 m od domu. Teraz – na mocy nowej uchwały – będą mogli kupić nowy abonament za 600 zł. Pozwoli on im na pozostawienie auta na dużo większym obszarze, obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy (np. cały Rakowiec czy Powiśle).



Dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju urzędu miasta Maciej Fijałkowski wyjaśnił podczas sesji Rady m.st. Warszawy, że mieszkańcy SPPN otrzymują możliwość wyboru między dotychczasowym abonamentem, a nowym.

- Chodzi o to, żeby mieszkańcy mieli drugą opcję. Poza takim swoim zwykłym abonamentem, który funkcjonuje teraz, będą mogli wybrać abonament obszarowy, który będzie obowiązywał na dużo większym obszarze. To będzie część dzielnicy, każda dzielnica będzie podzielona na cztery, pięć, sześć kawałków i w tym obszarze będą mogli parkować - tłumaczy Jakub Dybalski z Zarządu Dróg Miejskich.

Ci, którzy mieszkają na granicy obszaru, będą mogli wybrać, który z przyległych obszarów będzie im przysługiwał.

Drugie podejście

To była już druga próba wprowadzenia nowego abonamentu. Wiosną tego roku wojewoda mazowiecki podważył uchwałę Rady Warszawy w tej sprawie. Zarzucił jej wady prawne.

- Uznał, że w zależności od miejsca zamieszkania każdy warszawiak, kupując taki abonament, nie będzie miał równej liczby miejsc parkingowych. Wskazał na coś, co nazwał luzem decyzyjnym, co znaczy, że te obszary ustala ZDM, a nie ustalają radni. No więc w tym momencie w uchwale jest ta mapka z tymi obszarami. Tak spróbowaliśmy podzielić te obszary, żeby liczba wydanych abonamentów w stosunku do miejsc postojowych była mniej więcej podobna - wyjaśnia Dybalski.

Stołeczna SPPN jest największą w Polsce. W listopadzie, kiedy dołączą do niej Żoliborz i Ochota będzie liczyć ok 52 tys. miejsc.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adam Abramiuk/PL