200 tysięcy aut nie wjedzie do centrum. Decyzja o SCT w Warszawie 7 grudnia

  • 23.11.2023 13:19

  • Aktualizacja: 20:01 23.11.2023

7 grudnia ma zapaść decyzja w sprawie wprowadzenie i wielkości Strefy Czystego Transportu w Warszawie - poinformował wiceprzewodniczący rady Warszawy z ramienia Koalicji Obywatelskiej Sławomir Potapowicz. Sprawa budzi duże kontrowersje. Kryteriów wjazdu do strefy nie spełnia 10 procent aut. To w przypadku stolicy ponad 200 tysięcy samochodów.

Ponad 200 tysięcy aut nie spełnia kryteriów planowanej Strefy Czystego Transportu w Warszawie — tak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Mowa o pojazdach zarejestrowanych w Warszawie i w całym obwarzanku warszawskim. Liczba aut niespełniających kryteriów stanowi około 10% wszystkich pojazdów.

Zdaniem prezesa instytutu Wojciecha Drzewieckiego, to znaczna liczba.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko i wyłącznie samochody niespełniające warunków tych, które narzuca strefa, to w przypadku Warszawy mówimy o ponad dwustu tysiącach aut. Jest to bardzo duża liczba — mówi Drzewiecki.

W samej strefie procent aut niespełniających kryteriów jest już mniejszy.

Takich aut w samej strefie mamy dzisiaj około dwudziestu trzech tysięcy. Mówię około, bo to wciąż nie jest liczba dokładna. Dane, które posiadamy, dotyczą dzielnic, a nie konkretnych ulic, stąd też takiej dokładnej statystyki nie jesteśmy w stanie przygotować  — wyjaśnia Drzewiecki.

W Warszawie i cały obwarzanku warszawskim zarejestrowanych jest prawie 2 miliony aut.

Kiedy zapadnie decyzja w sprawie SCT?

Wiceprzewodniczący rady Warszawy z ramienia Koalicji Obywatelskiej Sławomir Potapowicz poinformował, że decyzja w sprawie Strefy Czystego Transportu, wstępnie ma zapaść 7 grudnia. Tego chce klubowa większość.

Uchwała wprowadzająca strefę na terenie Warszawy miała być już poddana pod głosowanie na ostatniej sesji, jednak nie pojawiła się w planie obrad.

Wszystkie prace związane z rozmowami na komisjach, powinny się odbyć przed najbliższą sesją wyznaczoną na 7 grudnia. Myślę, że taka jest intencja większości naszego klubu, żeby już 7 grudnia podjąć decyzję w sprawie Strefy Czystego Transportu i jej wielkości — oznajmia Potapowicz.

Czemu decyzja jeszcze nie zapadła?

Jak tłumaczy wiceprzewodniczący rady Warszawy, uchwała nie pojawiła się na ostatniej sesji z powodu sprzeciwu niektórych radnych na tempo procedowania.

Ten temat jest na tyle poważny oraz duży, że radni klubu Koalicji Obywatelskiej uznali, że wprowadzenie tego w tym trybie na ostatnią sesję byłoby nieuczciwe wobec radnych i dyskusji, którą chcielibyśmy odbyć, ale też i wobec naszych mieszkańców — przyznaje Potapowicz.

Strefa Czystego Transportu zakłada objęcie kilku dzielnic Warszawy zakazem wjazdu dla pojazdów diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Czytaj też: Płatne parkowanie na Mokotowie. Dziś konsultacje z mieszkańcami

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/JD