Jakie inwestycje w Warszawie zostaną oddane w 2024 roku?

  • 01.01.2024 14:15

  • Aktualizacja: 08:36 02.01.2024

Na 2024 rok planowane jest zakończenie kilku inwestycji w Warszawie. Chodzi między innymi o modernizację stacji Warszawa Zachodnia czy budowa mostu pieszo-rowerowego nad Wisłą. Ten rok to również zbliżająca się do końca budowa linii tramwajowej do Wilanowa. Koniec oraz rozpoczęcie nowych inwestycji zapowiada Zarząd Dróg Miejskich.

2024 rok to głównie inwestycje związane z komunikacją publiczną

W 1 kwartale tego roku do użytku mają zostać oddane linie tramwajowe na Kasprzaka oraz częściowo do Wilanowa. Zakończyć ma się też modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie będą mogli skorzystać z przebudowanych peronów oraz odświeżonego wnętrza samego dworca. Ten rok to również dokończenie budowy drugiej linii metra. Stacje Lazurowa, Chrzanów i Karolin mają być gotowe w 2026 roku.

Na wiosnę mieszkańcy Warszawy mają przejść nowym mostem pieszo-rowerowym, który powstaje na wysokości ulic Karowej i Okrzei. Jesienią, według zapowiedzi stołecznego ratusza, pierwsi zwiedzający wejdą do nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Przełom 2024 i 2025 roku to planowany termin oddania parkingu podziemnego na placu Powstańców. Do dyspozycji kierowców będzie ponad 400 miejsc postojowych.

W tym roku planowane jest również otwarcie zajezdni tramwajowej Annopol.

Planowane inwestycje Zarządu Dróg Miejskich

W przyszłym roku będą kontynuowane prace na placu Centralnym (część placu Defilad). "To pierwsza inwestycja nie leżąca bezpośrednio w pasie drogi. Na razie mamy do czynienia z potężnymi odkryciami archeologicznymi, które przeorganizowały harmonogram. Myślę, że na wiosnę, kiedy zakończą się badania archeologiczne, będziemy chcieli podzielić się nimi z mieszkańcami, czy to w formie wystawy czy ekspozycji w internecie" - mówi dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski.

"W przyszłym roku będziemy przede wszystkim kontynuować te inwestycje, które już rozpoczęliśmy" - wskazał szef ZDM. W przyszłym roku powinna zakończyć się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę, zostaną oddane windy na placu Na Rozdrożu i zakończy się remont całego placu. "Kontynuowane będą prace na placu Centralnym. I po okresie prac archeologicznych, mam nadzieję, że będziemy szli już tylko do góry" - powiedział Puchalski.

"Będziemy chcieli przeprowadzić całą serię remontów nawierzchni jezdni, przede wszystkim Wisłostrady, która przez inne remonty i przebudowy nie była naprawiana a jej nawierzchnia jest zdegradowana. Będziemy kontynuować wymianę opraw oświetleniowych. Tygodniowo wymieniamy 600-800 opraw. Mamy ich jeszcze do wymiany ponad 30 tysięcy. Chcielibyśmy do końca przyszłego roku mieć wymienione wszystkie oprawy, oczywiście poza historycznymi na Starówce" - przekazał.

Podkreślił, że w 2024 roku zostanie rozpisany przetarg na system sterowania oświetleniem.

Największym nowym zadaniem jest przebudowa ulic: Złotej i Zgody

"Zabezpieczono na ten cel budżet w wysokości blisko 70 mln zł. Te ulice mają przejść transformację - od placu Pięciu Rogów i remontowanej właśnie Chmielnej dalej w kierunku ulicy Sienkiewicza i Świętokrzyskiej" - wyjaśnił dyrektor ZDM.

Według Puchalskiego, dla ZDM wyzywaniem będzie wdrożenie strefy czystego transportu. "My tego projektu nie przygotowywaliśmy ale to my jesteśmy wskazani jako podmiot do jego relacji" - wyjaśnił.

"Mamy dwa potężne projekty, które będą determinować zmiany w kolejnych latach. Kończy nam się w przyszłym roku umowa na obsługę strefy płatnego parkowania. Będziemy ogłaszać potężny przetarg na nowe parkometry, tak by w 2025 roku warszawiacy korzystali już z nowych rozwiązań jeśli chodzi o korzystanie ze strefy płatnego parkowania pod kątem technologicznym. Chcemy wprowadzić nowe formy płatności. Chcemy też w przyszłym roku ogłosić przetarg na obsługę zintegrowanego systemu zarządzania ruchem. To umowy na setki milionów złotych, bo to są umowy wieloletnie" - przekazał.

ZDM realizuje też duże zadanie polegające na remoncie wiaduktów mostu Poniatowskiego

"To zadanie wynikało z nałożonej decyzji Nadzoru Budowlanego. Będą te roboty kontynuowane w przyszłym i kolejnym roku. Pracujemy na zabytku. Tempo może nie jest intensywne, ale tu chodzi o precyzję i dokładność" - powiedział. Wyjaśnił, że prace toczą się od spodu, więc nie jest to utrudnienie dla kierowców.

"W tym roku ruszyło nowe Veturilo, które cieszy się bardzo dużym uznaniem wśród warszawiaków. W tej chwili rowery trafiły do serwisu ale na pewno od 1 marca wrócą na warszawskie ulice" - przekazał Puchalski.

Zaznaczył, że w 2024 roku ZDM będzie też budować nowe ronda na Żoliborzu (Krasińskiego), Bemowie (Obrońców Tobruku) i Mokotowie (Augustówka).

Czytaj też: Środki dla strefy płatnego parkowania na remont dzielnicowych parkingów?

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

RDC /pp

Kategorie: