Inwestycje towarzyszące CPK. Szczegółowy wykaz dla Mazowsza
Rada Ministrów przyjęła przed tygodniem wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe, budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego. Znamy listę inwestycji, które mają zostać zrealizowane w województwie mazowieckim.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedłożone przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którym jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
"
Rozporządzenie wskazuje inwestycje towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe zbiegające się w CPK jako głównym węźle transportowym kraju. Dzięki budowie kolei dużych prędkości dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy zajmie do 2,5 godziny. Inwestycje towarzyszące obejmą także budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego" - czytamy w komunikacie CIR.
Skomunikowanie CPK z Warszawą i ŁodziąJak wskazano, realizacja kolejowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego "
stanowi podstawowy element przedsięwzięcia, pozwalający na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią".
"
Chodzi także o stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju" - czytamy. Łącznie, w ramach Programu CPK, powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.
"
Skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy w ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 30 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast" - wyjaśnił CIR.
W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola czy Radomia i Rzeszowa. Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Suwałki, Warszawa – Terespol, Warszawa – Lublin, Katowice – Zakopane czy Stalowa Wola – Białystok.
Blisko dworca kolejowegoJak podał CIR, nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi. W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.
"
Dalsze etapy prac pozwolą na istotną poprawę skomunikowania CPK z wszystkimi regionami kraju – przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Docelowo planowane jest połączenie Warszawy i CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny" - czytamy.
Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych mają pozwolić na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Jak podkreślił CIR, transport drogowy stanowić będzie – oprócz kolei – "
istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem". Chodzi o rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.
"Inwestycje towarzyszące są niezbędne""
Inwestycje towarzyszące dotyczące budowy urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia prawidłowej obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego" - napisano.
CIR podał, że nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Wykaz inwestycji na MazowszuMazowsze jest obszarem kluczowym dla inwestycji CPK. To w tym województwie zbiegają się tzw. szprychy, czyli nowe linie kolejowe prowadzące do Portu Solidarność. Program Kolejowy CPK dla województwa mazowieckiego zakłada w sumie budowę 344 km nowych linii kolejowych i modernizację 654 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 1,76 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa mazowieckiego składają się następujące zadania:W ramach relacji CPK – Warszawa – Tłuszcz – Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa PL-LT):
Budowa linii kolejowej nr 6 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Wileńska Marki – Zielonka oraz kontynuacja przebudowy na odc. Zielonka – Tłuszcz – Białystok (PKP PLK).
W ramach relacji Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko:
Przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 29 na odc. Tłuszcz – Ostrołęka (PKP PLK),
Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża (CPK, 2020-2027).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Ciechanów – Olsztyn:
Przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 9 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Choszczówka (PKP PLK),
Budowa linii kolejowej nr 20 na odc. Warszawa Choszczówka – Kątne (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Płock – Włocławek – Trójmiasto:
Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK – Płock – Włocławek (CPK, 2021-2029).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Kutno – Konin – Poznań:
Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – Sochaczew (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi):
Przebudowa linii kolejowych nr 2 i 448 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia (PKP PLK),
Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana bez odcinka w obrębie węzła kolejowego CPK (CPK, 2020-2027),
Budowa węzła kolejowego CPK (w rejonie Portu Solidarność) (CPK, 2020-2027).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko:
Kontynuacja przebudowy linii kolejowych nr 1, 61 i 144 na odc. Międzyborów – Skierniewice – Koluszki – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Lubliniec – Fosowskie – Opole (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Idzikowice – WMŚ / Katowice – Czechowice Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – Godów (granica państwa PL-CZ w kierunku Ostrawy, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu):
Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Radom – Rzeszów – Sanok:
Budowa linii kolejowej nr 88 na odc. węzeł CPK – Grójec – Warka (CPK, 2022-2033),
Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów (CPK, 2022-2033).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Trawniki – Chełm – Dorohusk (granica państwa PL-UA w kierunku Kowla i Kijowa):
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk na odc. Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II (PKP PLK).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska – Terespol (granica państwa PL-BY w kierunku Brześcia i Mińska):
Rozbudowa linii kolejowych nr 2 i 448 na odc. Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna wraz z budową i rozbudową posterunków ruchu na odc. Sulejówek Miłosna – Siedlce (PKP PLK).
W ramach relacji Stalowa Wola – Lublin – Milanów – Biała Podlaska – Fronołów – Białystok:
Budowa linii kolejowej nr 631 na odc. Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (CPK, 2022-2034).
(W przypadku tej linii na terenie Mazowsza znajduje się 20 km. Pozostała część odcinka znajduje się na terenie woj. lubelskiego i podlaskiego.)
Na inwestycje drogowe na terenie województwa mazowieckiego składają się:Rozbudowa autostrady A2 na odc. Warszawa – Łódź o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50) oraz drogi ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z OAW)
Inwestorem tych zadań jest GDDKiA, która udostępnia tez informacje dotyczące harmonogramów.
Pozostałe inwestycje towarzyszące w województwie mazowieckimPonadto w ramach inwestycji towarzyszących CPK zostanie zrealizowane zadanie pod nazwą „budowa urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego lotniska użytku publicznego wchodzącego w skład CPK, służących do realizacji przez PAŻP zadań w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej, zarządzania przestrzenią powietrzną i przepływem ruchu lotniczego”.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.