Krakowskie Przedmieście przejdzie remont. Drogowcy ogłosili przetarg

  • 08.02.2024 17:04

  • Aktualizacja: 16:44 08.02.2024

Wystartował przetarg na remont nawierzchni Krakowskiego Przedmieścia. Prace obejmą odcinek od ul. Królewskiej do ul. Miodowej. Remont potrwa 8 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. Drogowcy czekają na oferty do 22 lutego. — To jest korytarz, który z naszego punktu widzenia, jest piekielnie eksploatowany przez komunikację publiczną — mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na remont fragmentu jezdni od Królewskiej do Miodowej. Prace zaplanowane są na osiem miesięcy, ale najbardziej uciążliwe dla mieszkańców mają zostać wykonane w wakacje.

Dyrektor ZDM-u Łukasz Puchalski podkreśla, że stan techniczny kostki jest zły.

To jest korytarz, który z naszego punktu widzenia, jest piekielnie eksploatowany przez komunikację publiczną. Ona przysłużą się na szybszą degradację jezdni, bo są to pojazdy ciężkie — mówi Puchalski.

Utrudnień muszą spodziewać się piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej. Na remont jezdni Zarząd Dróg Miejskich ma zarezerwowane kilkanaście milionów złotych.

Większa odporność na ruch kołowy

W trakcie remontu Krakowskiego Przedmieścia drogowcy chcą wykorzystać doświadczenia zdobyte przy remoncie ulicy Miodowej.

Tę ulicę, która jest jednocześnie przedłużeniem Krakowskiego Przedmieścia, drogowcy wyremontowali w latach 2017-2018. Tak jak na Krakowskim Przedmieściu położono tam nawierzchnię brukowaną. Okazało się, że nawierzchnia Miodowej lepiej znosi ruch pojazdów, szczególnie, że dodatkowo jeżdżą nią jeszcze samochody prywatne.

Różnica w wytrzymałości między tymi ulicami wynika głównie z zastosowanej technologii. Krakowskie Przedmieście przeszło w 2008 roku generalny remont, a już w 2015 roku drogowcy musieli wymienić podbudowę i przełożyć bruk na odcinku do Senatorskiej do Królewskiej. Prace te były doraźne i potrwały kilka dni.

Rok później w ramach przygotowywania dokumentacji projektowej dla ul. Miodowej zlecono także badania stanu nawierzchni i podbudowy na Krakowskim Przedmieściu. W 2017 rozpoczęto remont przystanków i przejścia dla pieszych przy Uniwersytecie Warszawskim. Niedługo później wystartowały prace na ul. Miodowej. W obu przypadkach bruk został ułożony na betonowej podbudowie i połączony spoiwem na bazie żywicy epoksydowej. Tę technologię drogowcy wykorzystali w 2019 roku remontując Krakowskie Przedmieście i kawałek Nowego Światu od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. Na tym odcinku dodatkowo całość nawierzchni została jeszcze zabezpieczona cementową zaprawą betonową.

Czytaj też: Zmiany w rozkładach jazdy autobusów. Przyczyną akademickie ferie

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Przemysław Paczkowski/DJ