Wiadomości
Udostępnij:
TWÓRCY CZY OFIARY? Zjawisko dezinformacji wobec polaryzacji biznesu na przykładzie Polski
-
07.05.2025 16:23
-
Aktualizacja: 16:31 07.05.2025
30 procent treści dezinformacyjnych jest skierowanych przeciwko konkretnym ludziom biznesu, 59 procent firm w Stanach Zjednoczonych obawia się wykorzystania dezinformacji do manipulacji rynkiem, a według Światowego Forum Ekonomicznego dezinformacja stanowi jedno z największych zagrożeń na świecie. Za wolny od niej nie powinno się uważać żadnego z sektorów gospodarki, ponieważ ta czyni szkody zarówno na poziomie pojedynczego przedsiębiorstwa, jak i całego społeczeństwa. Przyczynia się do erozji zaufania społecznego, pogłębia polaryzację, zwiększa nieuczciwą konkurencję. Stosują ją wszyscy, którym zależy na zysku wizerunkowym lub finansowym. Firmy mogą dezinformację tworzyć, ale mogą także padać jej ofiarami. Jednak to, jaki będzie miała na nie wpływ, zależne jest od tego jak biznes rozumie dezinformację, zarówno na poziomie teoretycznym jak i praktycznym oraz czy potrafi jej zapobiegać.
Książka przedstawia przegląd działań światowego biznesu w obszarze komunikacji i podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie czy firmy częściej dezinformację produkują czy ponoszą z jej tytułu znaczące szkody. Analizy raportów, badań i przypadków firm z całego świata pozwalają stworzyć katalog działań dezinformacyjnych, z jakimi mamy do czynienia w biznesie, po obu stronach: twórców i ofiar. Ważną część stanowią wyniki 4 badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorców, dotyczących ich podejścia do dezinformacji, umiejętności rozpoznawania jej oraz działań służących jej zapobieganiu. Oprócz badanych firm, studium opiera się także na kilkudziesięciu wywiadach z osobami zajmującymi się komunikacją oraz prezesami i właścicielami przedsiębiorstw, które pozwalają uchwycić punkt widzenia osób bezpośrednio mających wpływ na komunikację biznesową.
To pierwsze badania w Polsce i Europie, które w tak kompleksowy sposób analizują zjawisko dezinformacji w biznesie. Stanowią one podstawę do nakreślenia najważniejszych czynników, które mogą przyczynić się do ograniczenia dezinformacji oraz jej szkodliwego wpływu.
Wszystkie zebrane w książce analizy i wynikające z nich wnioski mogą stać się inspiracją i poradnikiem do wprowadzenia zmian w firmie, a także dać podstawy do projektowania narzędzi poprawiających jakość komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
♦♦♦
Katarzyna Bąkowicz, komunikolożka i medioznawczyni. Adiunktka Uniwersytetu SWPS, współtwórczyni Central European Digital Media Observatory, wiceprzewodnicząca Komisji Medioznawczej Polskiej Akademii Umiejętności, asesorka European Fact-Checking Standards Network, członkini rady programowej Rady Reklamy. Ekspertka Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz autorka Standardu ds. Etycznej i Odpowiedzialnej Komunikacji w Biznesie. Strateżka komunikacji biznesowej i medialnej: projektuje i wdraża rozwiązania z komunikacji wewnętrznej, zewnętrznej oraz wizerunku. Wspiera organizacje w obszarze PR i CSR. Autorka publikacji naukowych oraz producentka programów z obszaru biznesu i komunikacji.
Termin premiery: 7.05.2025
Wydawca: Wydawnictwo CeDeWu
Matronaty/patronaty: Demagog, Fundacja Kobiety Inspirują, Polskie Radio RDC
Kategorie: