Nowe pociągi SKM w Warszawie. Byliśmy na jeździe testowej [ZOBACZ]

  • 03.02.2022 19:01

  • Aktualizacja: 14:18 30.08.2022

Już niebawem pasażerowie skorzystają z nowych pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Pojazdy "Impuls 2" w nocy z czwartku na piątek odbyły ostatnie jazdy testowe. Kolejny krok to włączenie ich do rozkładu jazdy.
Nasz reporter Adrian Pieczka sprawdził, co nowego oferuje pojazd.

Cały pociąg wyposażony jest także w nowoczesny system informacji pasażerskiej, Wi-Fi i automaty biletowe.



Jazdy testowe

- Testy na Warszawskim Węźle Kolejowym są obowiązkowym elementem odbiorów technicznych. Nowe pociągi muszą przejechać 600 kilometrów bez usterek, abyśmy mieli pewność, że mogą bezpiecznie wozić pasażerów – powiedział Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej Alan Beroud. - Jazdy próbne służą także szkoleniu maszynistów, którzy muszą posiadać uprawnienia do obsługi pojazdów tego typu – dodał Alan Beroud.

Jazdy testowe odbywają się z prędkością rozkładową a pociąg zatrzymuje się na wszystkich przystankach. - W trasie sprawdzane jest funkcjonowanie pojazdu na szlaku, działanie urządzeń pokładowych, np. biletomatów oraz systemu informacji pasażerskiej. Każdy z maszynistów, który będzie prowadził Impulsa 2 z pasażerami na pokładzie musi przejść tzw. autoryzację, czyli "wyjeździć" 36 godzin pod nadzorem maszynisty – instruktora - zaznaczyła SKM.

Ostatnie jazdy testowe będą miały miejsce w nocy z 3 na 4 lutego. Jeśli zakończą się pomyślnie, kolejnym krokiem będzie włączenie nowych pociągów do rozkładu jazdy. Pierwszy kurs z pasażerami odbędzie się na trasie linii S2, łączącej Sulejówek z Lotniskiem Chopina.

21 nowych pojazdów

Kolejne dwa pojazdy z puli 21 zamówionych przez stołecznego przewoźnika przyjadą do Warszawy w połowie lutego, a następne dwa do połowy marca. Zgodnie z kontraktem producent ma dostarczyć wszystkie pociągi do końca listopada 2022 roku.

Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.

Inwestycja Szybkiej Kolei Miejskiej obejmuje 21 pojazdów: 15 złożonych z 5 członów i 6 złożonych z 4 członów, które można ze sobą łączyć w tzw. tandemy, zapewniając więcej miejsc w godzinach szczytu. Do dyspozycji pasażerów będą: Wi-Fi, ładowarki USB, miejsca na rowery, wózek oraz duży bagaż, a także nowoczesny system informacji i automaty biletowe. Na pokładzie znajdą się także ratujące życie defibrylatory AED.

Nowoczesne rozwiązania

Nowe Impulsy dostarczone do stolicy przez Newag wyposażone są w wiele nowoczesnych rozwiązań. Wprowadzono wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych: w przedziale pasażerskim są informację napisane alfabetem Braille'a a z podłogi wysuwają się rampy, przydatne szczególnie przy niskich peronach. Osoby poruszające się na wózkach mogą wezwać kierownika pociągu i poprosić o pomoc we wsiadaniu lub wysiadaniu. Dla wygody podróżnych w wagonach są też gniazda USB oraz kontakty. W nowych pojazdach zamontowano bardzo wydajny system klimatyzacji. System zapewnia wyrównanie temperatury we wszystkich członach w odpowiednim czasie.

Jadąc nowymi Impulsami pasażerowie nie usłyszą charakterystycznego stukotu kół. Wyeliminowały go specjalnie skonstruowane wózki. Dwustopniowym zawieszeniem (amortyzatory plus zawieszenie pneumatyczne) sterują sterowniki, które dostosowują wysokość zawieszenia w zależności od liczby pasażerów. Układ rozpoznając masę składu ustawia także odpowiednią siłę hamowania.

Pomimo tylu nowinek technicznej niezbędny jest człowiek z krwi i kości. To maszynista steruje nastawnikiem jazdy, nadaje prędkość, a przy hamowaniu daje sygnał, kiedy trzeba wytracać prędkość. Istotną częścią układu hamulcowego jest sterownik poślizgu, który np. w zimie ocenia czy jest ślisko na torach i reaguje. Podobnie działa ABS w samochodach. Dzięki temu koło zachowuje się inaczej w różnych warunkach w trakcie hamowania, nie blokuje się i w efekcie nie powstają na nim płaskie miejsca, które mogą powodować hałas. W Impulsach zamontowany jest pulpit Europejskiego Systemu Sterowania (ECTS). Jednak aby mógł działać zarządca infrastruktury kolejowej czyli PKP musi dostosować trasy. Gdy system będzie działał to maszynista nie będzie już musiał używać semaforów świetlnych, bo system będzie wykrywał pojazdy znajdujące się w odległości 2 kilometrów przed i za jadącym pociągiem. Odbierze odpowiedni sygnał i znając odległość dzielącą oba składy, nada odpowiednią prędkość, aby nie spowodować kolizji. "Wtedy będzie można zwiększyć prędkość przejazdu pociągów, a Szybka Kolej Miejska stanie się szybsza" - przekazał Zarząd Transportu Miejskiego.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adrian Pieczka/PL