Budowa WOW jednak przez Wesołą? Sąd uchylił decyzję GDOŚ
27.08.2021 14:00
Aktualizacja: 22:24 15.08.2022
Krok bliżej do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która unieważniła wydane wcześniej zgody na budowę drogi. Odcinek z Ząbek do Zakrętu dostał zielone światło, ale GDOŚ może się jeszcze odwołać.
PAP/RDC
We wtorek odbyło się posiedzenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w sprawie rozpatrzenia skarg na decyzję GDOŚ uchylającą decyzje środowiskowe dla S17 na odcinku Ząbki - Zakręt, która stanowi część Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Sąd uchylił decyzję GDOŚ. W związku z tym, jeśli nie wpłynie do NSA złożona przez GDOŚ skarga kasacyjna, będzie obowiązywać decyzja środowiskowa RDOŚ pozwalająca budować odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy przez środek Wesołej.
- Oczekujemy teraz na uzasadnienie wyroku - przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
Uchylenie decyzji
15 lutego Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy wschodniej obwodnicy Warszawy na odcinku Ząbki - Zakręt. "Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA" - informowała wtedy GDDKiA. Zdaniem GDOŚ, w tej sprawie doszło do naruszenia właściwości miejscowej przez organ wydający decyzję w pierwszej instancji. Właśnie to spowodowało konieczność uchylenia decyzji.
Postępowanie w sprawie odcinka wschodniej obwodnicy przebiegającej przez Wesołą i Sulejówek prowadził białostocki oddział RDOŚ. Stało się tak, ponieważ od 2015 r. dyrektorem warszawskiego oddziału RDOŚ został Arkadiusz Siembida, który był mieszkańcem Wesołej.
W tym czasie GDOŚ uznał, że "doszło do wyłączenia organu z mocy prawa" i skierował sprawę do rozpatrzenia w Białymstoku. Następnie w lutym 2021 roku uchylił decyzję tamtejszego RDOŚ.
Radość mieszkańców
Taka decyzja spotkała się z wielką przychylnością mieszkańców i stowarzyszenia "Sąsiedzi dla Wesołej", którzy wcześniej organizowali liczne protesty przeciwko przebiegowi obwodnicy przez sam środek dzielnicy i położony w centrum Las Milowy. Chcieli, aby drogowcy powrócili do koncepcji budowy w obwodnicy w tzw. wariancie czerwonym, czyli biegnącym przez południową część Wesołej.
Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica - Ząbki, odcinek Ząbki - Zakręt i odcinek Zakręt - Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania. Na drugi odcinek Ząbki - Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa, czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający m.in. wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi. Natomiast ostatni odcinek S17 Zakręt - Lubelska jest aktualnie w realizacji.