Prawie 350 km nowych torów i dwie drogi. Inwestycje CPK na Mazowszu
01.02.2021 11:03
Aktualizacja: 14:11 30.08.2022
340 km nowych torów kolejowych i dwie ważne inwestycje drogowe. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia powstaną przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na Mazowszu. - W poprzednim tygodniu rząd zatwierdził ich listę - mówi rzecznik CPK Konrad Majszyk.
5
RDC
- Mazowsze jest absolutnie kluczowe dla programu inwestycyjnego CPK, ponieważ to właśnie tutaj oczywiście zostanie zbudowany Port Lotniczy Solidarność, ale to także tutaj zbiegnie się dziesięć tak zwanych szprych, czyli linii kolejowych CPK, które są planowane z różnych regionów Polski w kierunku Warszawy i CPK - tłumaczy Majszyk.
W ramach relacji z CPK przez Warszawę i Białystok do granicy z Litwą, powstanie linia nr 6 na odcinku od dworca Wschodniego przez Marki do Zielonki.
- W sumie na Mazowszu obejmuje to 12 relacji - dodaje Majszyk. - Wśród nich znajdą się tak ważne trasy, jak na przykład odcinek prowadzący przez CPK z Warszawy do Łodzi i dalej w kierunku Wrocławia i granicy czeskiej. A także na Mazowszu swój początek będzie miała trasa CMK Północ, czyli prowadząca od węzła CPK w kierunku Płocka i dalej w stronę Trójmiasta - wyjaśnia.
To linie nr 5 i 50.
Inwestycje drogowe
- Wyremontowane zostaną też istniejące tory - mówi rzecznik CPK. - Za tę modernizację będzie odpowiadała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. W przypadku Mazowsza jest takich tras ponad 650 km. W tym dokumencie, w tym rozporządzeniu jest też mowa o inwestycjach drogowych, których inwestorem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zaznacza.
To między innymi poszerzenie o dodatkowy pas autostrady A2 z Warszawy do Łodzi.
- A także Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, czyli imponujące przedsięwzięcie drogowe. Autostradowy, częściowo ekspresowy ring drogowy, który będzie docelowo oplatał Warszawę i ułatwiał dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego - tłumaczy Majszyk.
Główna linia kolejowa z Warszawy przez CPK do Łodzi ma być gotowa w dniu otwarcia lotniska, czyli w 2027 roku. Tak samo sam węzeł przy CPK i część odcinka CPK-Płock-Włocławek.
Pozostałe inwestycje będą realizowane etapowo w kolejnych latach do 2033 roku.
Wykaz inwestycji na Mazowszu
Program Kolejowy CPK dla województwa mazowieckiego zakłada w sumie budowę 344 km nowych linii kolejowych i modernizację 654 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 1,76 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa mazowieckiego składają się następujące zadania:
W ramach relacji CPK – Warszawa – Tłuszcz – Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa PL-LT):
Budowa linii kolejowej nr 6 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Wileńska Marki – Zielonka oraz kontynuacja przebudowy na odc. Zielonka – Tłuszcz – Białystok (PKP PLK).
W ramach relacji Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko:
Przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 29 na odc. Tłuszcz – Ostrołęka (PKP PLK), Budowa linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża (CPK, 2020-2027).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Ciechanów – Olsztyn:
Przebudowa i rozbudowa linii kolejowej nr 9 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Choszczówka (PKP PLK), Budowa linii kolejowej nr 20 na odc. Warszawa Choszczówka – Kątne (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Płock – Włocławek – Trójmiasto:
Budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. węzeł CPK – Płock – Włocławek (CPK, 2021-2029).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Kutno – Konin – Poznań:
Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – Sochaczew (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi):
Przebudowa linii kolejowych nr 2 i 448 na odc. Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia (PKP PLK), Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana bez odcinka w obrębie węzła kolejowego CPK (CPK, 2020-2027), Budowa węzła kolejowego CPK (w rejonie Portu Solidarność) (CPK, 2020-2027).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko:
Kontynuacja przebudowy linii kolejowych nr 1, 61 i 144 na odc. Międzyborów – Skierniewice – Koluszki – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Lubliniec – Fosowskie – Opole (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Idzikowice – WMŚ / Katowice – Czechowice Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – Godów (granica państwa PL-CZ w kierunku Ostrawy, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu):
Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa (PKP PLK).
W ramach relacji Warszawa – CPK – Radom – Rzeszów – Sanok:
Budowa linii kolejowej nr 88 na odc. węzeł CPK – Grójec – Warka (CPK, 2022-2033), Budowa linii kolejowej nr 84 na odc. Radom – Iłża – Kunów (CPK, 2022-2033).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Trawniki – Chełm – Dorohusk (granica państwa PL-UA w kierunku Kowla i Kijowa):
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk na odc. Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II (PKP PLK).
W ramach relacji CPK – Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska – Terespol (granica państwa PL-BY w kierunku Brześcia i Mińska):
Rozbudowa linii kolejowych nr 2 i 448 na odc. Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna wraz z budową i rozbudową posterunków ruchu na odc. Sulejówek Miłosna – Siedlce (PKP PLK).
W ramach relacji Stalowa Wola – Lublin – Milanów – Biała Podlaska – Fronołów – Białystok:
Budowa linii kolejowej nr 631 na odc. Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (CPK, 2022-2034). (W przypadku tej linii na terenie Mazowsza znajduje się 20 km. Pozostała część odcinka znajduje się na terenie woj. lubelskiego i podlaskiego.)
Na inwestycje drogowe na terenie województwa mazowieckiego składają się:
Rozbudowa autostrady A2 na odc. Warszawa – Łódź o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku, budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50) oraz drogi ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z OAW). Inwestorem jest GDDKiA.
Pozostałe inwestycje towarzyszące w województwie mazowieckim
Ponadto w ramach inwestycji towarzyszących CPK zostanie zrealizowane zadanie pod nazwą „budowa urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego lotniska użytku publicznego wchodzącego w skład CPK, służących do realizacji przez PAŻP zadań w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej, zarządzania przestrzenią powietrzną i przepływem ruchu lotniczego”.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.