Śpiewaczka Anna Radziejewska opowiada o specyfice głosu kontratenorowego, o młodzieży wokalnej, która garnie się do muzyki dawnej, o strategiach repertuarowych w karierze współczesnych śpiewaków i przyszłości Polskiej Opery Królewskiej.
"Klasyka czy powaga" to autorski program, zawsze z gościem, rozpięty między muzyką klasyczną i muzyką poważną – wydaje się, że oba terminy oznaczają to samo, ale pierwszy wydaje się pojemniejszy i bardziej elastyczny. Najważniejsze, żeby to była dobra muzyka. I takiej będziemy z Państwem słuchać.
Prowadzi: Anna S. Dębowska
Odcinki podcastu (17)
Teraz odtwarzane
Anna Radziejewska
Śpiewaczka Anna Radziejewska opowiada o specyfice głosu kontratenorowego, o młodzieży wokalnej, która garnie się do muzyki dawnej, o strategiach repertuarowych w karierze współczesnych śpiewaków i przyszłości Polskiej Opery Królewskiej.
Jak funkcjonuje nowoczesny teatr operowy? Jak połączyć sprzeczne interesy artystów tworzących przedstawienie operowe? O tym opowiada Jacek Marczyński na podstawie książki „5000 wieczorów w operze” napisanej przez Rudolfa Binga, w latach 1960-1972 dyrektora generalnego Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Słuchamy Belliniego, Verdiego i Wagnera w wykonaniu śpiewaczek, które święciły triumfy na tej scenie za dyrekcji Binga.
13 koncertów „na żywo”, 17 projekcji oper i baletów – przez cały lipiec trwa w Warszawie Festiwal „Ogrody Muzyczne” na dziedzińcu Zamku Królewskiego. O jego atrakcyjnym programie opowiadał dyrektor artystyczny Łukasz Strusiński.
Mateusz Smoczyński to znakomity skrzypek jazzowy z klasycznym wykształceniem, członek Atom String Quartet, a także kompozytor. W jego koncercie skrzypcowym „Adam's Apple”, którego słuchamy, odzywają się echa wirtuozowskiej muzyki skrzypcowej, bluegrassu i world music. Artysta mówi o swojej fascynacji muzyką Johna Adamsa i współpracy z kalifornijskim Turtle Island Quartet, a przede wszystkim o inspiracjach muzycznych, które płyną do niego z różnych stron.
Słuchamy fragmentów płyty, z nigdy wcześniej niepublikowanym nagraniem Artura Rubinsteina, z jego koncertu w Łodzi 30 maja 1975 r. Płytę wydał właśnie Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Tomasz Konieczny, światowej sławy bas-baryton i śpiewak wagnerowski, był gościem audycji "Klasyka czy powaga", w której zaprosił na swój letni festiwal operowy Baltic Opera Festival w Sopocie.
Swoją nową płytę skomponował, patrząc na rosnące za oknem drzewo magnolii, które zaczęło kwitnąć. Stąd wydana w formie winyla oniryczna płyta "Magnolia", którą nagrał z przyjaciółmi. W audycji opowiada też o zapowiadanej na jesień tego roku płycie z barokowymi "standardami", którą nagrał ze słynnym kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim.
Gościem audycji "Klasyka czy powaga" był pianista i kompozytor Aleksander Dębicz.
Gościem audycji jest dyrygentka Marta Kluczyńska, która opowie o różnorodnych wymiarach swojej pracy. Słuchać będziemy fragmentów muzyki baletowej Mieczysława Weinberga „(Złoty kluczyk”). A z nagranej przez Kluczyńską płyty „Ślad ocalony” odtworzymy urywki muzyki Artura Malawskiego i Romana Palestra z ocenzurowanego przez stalinizm filmu „Robinson warszawski” („Miasto nieujarzmione”).
Gościem audycji "Klasyka czy powaga" był Szymon Mechliński, wschodząca gwiazda wśród barytonów, zarazem odkrywca wielu zapomnianych dzieł operowych polskich kompozytorów z przełomu wieku XIX i XX. Opowiedział o nadchodzących debiutach w Madrycie i Toronto i o tym, jak wypracował sobie we Włoszech doskonałą dykcję. Słuchamy w jego wykonaniu muzyki Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego, Henryka Skirmuntta i Giuseppe Verdiego.