Niedzielny Poranek

"Najwięcej umiejętności dzieci rozwijają poprzez zabawę i dlatego bardzo chętnie sięgają po gry"

  • Beata Jewiarz

  • 24.01.2016
  • 22 min 20 s

Krótki opis odcinka

- Gry ćwiczą koncentrację i uczą dzieci cierpliwości. Uczą je trudnej sztuki przegrywania i wygrywania. Wiem, że dzieci korzystają z gier także w domu, więc spotykanie się w wolnym czasie nad grą to doskonała forma zabawy i komunikacji z rodzeństwem, i z rodzicami - mówi Marzena Skarbek-Kiełczewska, dyrektor Przedszkola nr 96 w Warszawie. Firma Granna od ponad dwudziestu lat zajmuje się produkcją gier adresowanych głównie do przedszkolaków. Jak wyjaśnia Ewa Falkowska, prezes firmy, od kilku lat organizowany jest konkurs "Wymyśl grę, zostań autorem Granny", który jest skierowany do nauczycieli. - W tej chwili świat tak szybko się zmienia, że cały czas trzeba obserwować, co jest atrakcyjne dla najmłodszych. Pomyśleliśmy, żeby zwrócić się do nauczycieli, którzy są najbliżej dzieci i znają ich potrzeby oraz aktualne zainteresowania - mówi Falkowska. - W tym roku wygrała gra "Szukaj, szukaj" Justyny Kubiak, która ćwiczy refleks i spostrzegawczość - dodaje. Rozwijanie niecodziennych umiejętności dzieci Paulina Nojszewska, laureatka w 3. edycji konkursu "Wymyśl grę, zostań autorem Granny", zaznacza, że jej pomysł był dość nowatorski, ponieważ dzieci grają za pomocą nóg. - Udało się nam stworzyć grę innowacyjną, pokazującą inne umiejętności dzieci. Nie ma takich gier jeszcze na rynku, więc było to dla nas wyzwanie (...). Wykorzystywałyśmy to, co miałyśmy pod ręką - gąbki, ścinki kredek. Dzieci grały bez skarpetek. Nie było czasu na nudę, bo kiedy czekało się na kolejkę, to miało się doświadczenia sensoryczne - wyjaśnia Nojszewska. Tłumaczy, że "najwięcej umiejętności dzieci rozwijają poprzez zabawę i dlatego bardzo chętnie sięgają po gry". - Na przykład przez naszą grę nie tylko doświadczają sensorycznie wszystkiego, ale rozwijają percepcję, kreatywność, ponieważ za każdym razem mogą inaczej ułożyć planszę - mówi. - Edukacja matematyczna czy polonistyczna też odgrywają ważną rolę - dodaje. Sztuka przegrywania Marzena Skarbek-Kiełczewska, dyrektor Przedszkola nr 96 w Warszawie, podkreśla, że dzięki grom dzieci ćwiczą koncentrację, uczą się cierpliwości oraz sztuki wygrywania i przegrywania. - Rodzice często dają dziecku wygrywać, co czasami jest jakoś usprawiedliwione. Często obserwuję, że są dzieci, które potrafią przegrywać i które absolutnie z tym się nie godzą. W przedszkolu są kilka lat i pod koniec tę umiejętność nabywają. Nie reagują nerwowo czy krzykiem. Wiedzą, że czasem trzeba przegrać, żeby potem wygrać - tłumaczy Skarbek-Kiełczewska.

Opis odcinka

- Gry ćwiczą koncentrację i uczą dzieci cierpliwości. Uczą je trudnej sztuki przegrywania i wygrywania. Wiem, że dzieci korzystają z gier także w domu, więc spotykanie się w wolnym czasie nad grą to doskonała forma zabawy i komunikacji z rodzeństwem, i z rodzicami - mówi Marzena Skarbek-Kiełczewska, dyrektor Przedszkola nr 96 w Warszawie.

Firma Granna od ponad dwudziestu lat zajmuje się produkcją gier adresowanych głównie do przedszkolaków. Jak wyjaśnia Ewa Falkowska, prezes firmy, od kilku lat organizowany jest konkurs "Wymyśl grę, zostań autorem Granny", który jest skierowany do nauczycieli.

- W tej chwili świat tak szybko się zmienia, że cały czas trzeba obserwować, co jest atrakcyjne dla najmłodszych. Pomyśleliśmy, żeby zwrócić się do nauczycieli, którzy są najbliżej dzieci i znają ich potrzeby oraz aktualne zainteresowania - mówi Falkowska. - W tym roku wygrała gra "Szukaj, szukaj" Justyny Kubiak, która ćwiczy refleks i spostrzegawczość - dodaje.

Rozwijanie niecodziennych umiejętności dzieci

Paulina Nojszewska, laureatka w 3. edycji konkursu "Wymyśl grę, zostań autorem Granny", zaznacza, że jej pomysł był dość nowatorski, ponieważ dzieci grają za pomocą nóg.

- Udało się nam stworzyć grę innowacyjną, pokazującą inne umiejętności dzieci. Nie ma takich gier jeszcze na rynku, więc było to dla nas wyzwanie (...). Wykorzystywałyśmy to, co miałyśmy pod ręką - gąbki, ścinki kredek. Dzieci grały bez skarpetek. Nie było czasu na nudę, bo kiedy czekało się na kolejkę, to miało się doświadczenia sensoryczne - wyjaśnia Nojszewska.

Tłumaczy, że "najwięcej umiejętności dzieci rozwijają poprzez zabawę i dlatego bardzo chętnie sięgają po gry". - Na przykład przez naszą grę nie tylko doświadczają sensorycznie wszystkiego, ale rozwijają percepcję, kreatywność, ponieważ za każdym razem mogą inaczej ułożyć planszę - mówi. - Edukacja matematyczna czy polonistyczna też odgrywają ważną rolę - dodaje.

Sztuka przegrywania

Marzena Skarbek-Kiełczewska, dyrektor Przedszkola nr 96 w Warszawie, podkreśla, że dzięki grom dzieci ćwiczą koncentrację, uczą się cierpliwości oraz sztuki wygrywania i przegrywania.

- Rodzice często dają dziecku wygrywać, co czasami jest jakoś usprawiedliwione. Często obserwuję, że są dzieci, które potrafią przegrywać i które absolutnie z tym się nie godzą. W przedszkolu są kilka lat i pod koniec tę umiejętność nabywają. Nie reagują nerwowo czy krzykiem. Wiedzą, że czasem trzeba przegrać, żeby potem wygrać - tłumaczy Skarbek-Kiełczewska.

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Niedzielny Poranek

Siła twórczej zabawy o poranku

Odcinki podcastu (2129)

  • „Kocia szajka i zaginione bajki”

    • 19.05.2024

    • 12 min 04 s

  • Dni Sąsiada, koncerty i Nocny Dzień Dziecka w Ośrodku Kultury Ochoty OKO

    • 19.05.2024

    • 12 min 55 s

  • Polecenia czytelnicze

    • 19.05.2024

    • 13 min 27 s

  • Akcja wspierająca czytelnictwo „Tata też czyta”

    • 12.05.2024

    • 15 min 29 s

  • 15 lecie Teatru „Sztuka Ciała”

    • 12.05.2024

    • 14 min 44 s

  • Paulina Hendel

    • 12.05.2024

    • 11 min 50 s

  • Książka „Butelka taty” - problem alkoholizmu w rodzinie

    • 05.05.2024

    • 19 min 57 s

  • Książka „Do roboty” o nieobecnych zawodach

    • 05.05.2024

    • 18 min 08 s

  • Flora i fauna Puszczy Kampinoskiej

    • 03.05.2024

    • 29 min 45 s

  • Ewa Karwan-Jastrzębska | „Koci Król”

    • 03.05.2024

    • 15 min 19 s

1
2
3
...
211
212
213