PKP PLK wypłaciły podwykonawcom Astaldi już ok. 40 mln zł

  • 19.10.2018 12:21

  • Aktualizacja: 23:48 25.07.2022

Już około 40 mln złotych wypłacono podwykonawcom włoskiej firmy Astaldi. Przedsiębiorstwo z powodów finansowych zerwało współpracę z firmami zatrudnionymi przy remoncie linii kolejowych Lublin-Warszawa i Poznań-Wrocław. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały wypłacenie udokumentowanych należności, szacowanych na 115 mln złotych.
PKP PLK rozwiązały umowę z włoskim gigantem Astaldi po tym, jak firma wycofała się z modernizacji linii kolejowych pomiędzy Lublinem a Dęblinem oraz granicą województwa dolnośląskiego a Lesznem. - Do spółki wpłynęło 106 roszczeń od podwykonawców na kwotę 115 mln zł - podsumował członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.

Jak dodał, pieniądze będą sukcesywnie wypłacane przez PKP PLK po potwierdzeniu zasadności roszczeń. - Każda firma otrzyma w przyszłym tygodniu informację, na jakim etapie jest sprawdzane roszczenie, a równolegle realizujemy przelewy na konta tych podwykonawców, których wnioski zostały sprawdzone i zatwierdzone - wyjaśnił Arnold Bresch.

Kolejne spotkanie

Zarząd PKP PLK poinformował, że 29 października odbędzie się kolejne spotkanie z podwykonawcami. Firma Astaldi tłumaczy, że umowy z podwykonawcami zostały zerwane z powodu rosnących kosztów, przekraczających wartość umów.

Włoska spółka zaangażowana jest obecnie, między innymi, w realizację tunelu drogi ekspresowej S7 (tzw. zakopianki) oraz w rozbudowę drugiej linii metra w stolicy.

Blokada konta

Na początku października firma Astaldi straciła dostęp do konta z pieniędzmi na realizację rozbudowy metra. Zablokował je bank Pekao S.A. Chodziło o kwotę ok. 40 milionów złotych. Jak poinformował rzecznik Astaldi, wykonawca wezwał bank do przywrócenia funkcjonalności serwisu transakcyjnego. Nieoficjalnie bank tłumaczył się problemami technicznymi.

O problemach spółki było głośno pod koniec września, gdy wypowiedziała umowę na remont linii kolejowej Warszawa-Lublin i nie zapłaciła kilkudziesięciu milionów złotych swoim podwykonawcom. Przedstawiciele warszawskiego ratusza zapewniali wówczas, że rozbudowa II linii metra jest niezagrożona. Astaldi realizuje ten kontrakt w konsorcjum z firmą Gulermak.

Źródło:

PAP

Autor:

mg