Koleją z Warszawy do Białegostoku w nieco ponad godzinę w związku z budową CPK
02.10.2018 20:53
Aktualizacja: 23:45 25.07.2022
Możliwość przejazdu koleją z Warszawy do Białegostoku w godzinę i 15 minut oraz pomysł na połączenie koleją Białegostoku z Lublinem - znalazły się w projekcie związanym z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miałoby to zwiększyć dostępność komunikacyjną Białegostoku. Szybkie połączenie kolejowe ma pojawić się także w Ostrołęce.
PAP/RDC
Mówił o tym we wtorek po południu w Białymstoku Mikołaj Wild, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego na konferencji prasowej wspólnej z kandydatami w wyborach samorządowych, m.in. kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku posłem Jackiem Żalkiem, kandydatami z list PiS do sejmiku i białostockiej Rady Miasta.
Również za wschodnią granicę
- (..) Białystok - dzięki realizacji programu - umożliwi mieszkańcom dostanie się do Warszawy w godzinę 15 minut szybkimi kolejami, umożliwi również dalsze podróże koleją zarówno na Litwę jak i na Białoruś. Tutaj mówimy o połączeniach gospodarczych, które już teraz istnieją, które już teraz wpływają korzystnie na życie gospodarcze całego regionu - powiedział Wild.
Mikołaj Wild, wiceminister @MI_GOV_PL: „#Białystok będzie komunikacyjnym sercem Polski Wschodniej z szybkimi połączeniami krajowymi i międzynarodowymi z czasem dojazdu do Warszawy w 1h15min i 1h37min do ✈️🚆#CPK” pic.twitter.com/b44y89T6ko
Według wcześniejszych zapowiedzi PKP PLK SA, które realizują modernizację kolejowej trasy Rail Baltica z Warszawy przez Białystok-Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach, po modernizacji odcinka Warszawa-Białystok pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, a podróż skróci się poniżej dwóch godzin. PKP PLK realizowały już odcinki Rail Baltica na Mazowszu, w Podlaskiem prace dopiero mają się zacząć. Jak informowały PAP PKP PLK, w październiku mają być otwierane oferty w przetargu na prace budowlane na odcinku Czyżew-Białystok.
Budowa, modernizacja, zakup
Mikołaj Wild pytany, na jakiej podstawie wyliczono planowany czas przejazdu pociągiem na trasie Warszawa-Białystok w godzinę i 15 minut, wyjaśnił, że CPK to nie tylko budowa torów czy modernizacja dworców, ale też planowane zakupy taboru. Wild powiedział, że jest realizowana Rail Baltica, a dzięki CPK "zakładane są wyższe parametry" niż wcześniej planowano. Mówił, że przygotowywane są plany zakupów dla Intercity na kolejne lata, a chodzi o 150 nowych składach pociągów, które "będą potrzebne właśnie po to, aby poruszać się po tej zwiększonej liczbie tras kolejowych".
- Mówimy również o pociągach, które mogą osiągać prędkość do 250 km/h. 250 km/h to jest granica, którą możemy osiągnąć podróżując pociągami - mówiąc w uproszczeniu- klasy pendolino" - mówił Wild. Dodał, że trasa kolejowa Warszawa-Białystok "umożliwia naprawdę szybkie podróże. - Tutaj przekroczenie prędkości 200 km/h na tej trasie (...) nie jest czymś co wykracza poza nasze możliwości - podkreślił.
Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostoku Jacek Żalek mówił, że skrócenie czasu podróży koleją z Białegostoku do Warszawy o połowę to "epokowa zmiana". Dodał, iż ma nadzieję, że także w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego "Białystok będzie tym ogniwem, które jest oknem na wschód". - A w zasadzie inaczej. My powinniśmy być bramą, oknem na zachód dla naszych braci z Białorusi - mówił Żalek.
Żalek dodał, że ma nadzieję, że dzięki tej inwestycji "Białystok wyrośnie na metropolię nie tylko w tej części Europy", ale też będzie się dalej rozwijać. - Jesteśmy sercem Europy, ale jak do tej pory komunikacyjnie byliśmy białą plamą na mapie potrzeb komunikacyjnych w Europie - mówił Żalek.
Szybka kolej także w Ostrołęce
Szybkie połączenia kolejowe ze stolicą i Mazurami do 2027 roku zyska również Ostrołęka. Wild zapowiedział budowę nowych i remonty obecnych tras kolejowych o długości 150 km. Chodzi o połączenie z Warszawą oraz Łomżą, Piszem i Giżyckiem.
Ma to znacznie skrócić czas przejazdu i zachęcić do podróżowania koleją. - Chodzi o to, żeby jak najwięcej mieszkańców Polski brało udział w systemie kolejowym. Warszawa będzie w zasięgu godziny i pięciu minut - zaznacza wiceminister infrastruktury.
Z Ostrołęki do sąsiedniej Łomży będzie można dojechać w 18 minut. Prace remontowe i budowa nowych sieci według zapowiedzi wiceministra rozpoczną się w 2021 roku.
Połączenia Ostrołęki z Piszem i Piszu z Giżyckiem mają być finansowane jeszcze z obecnej perspektywy unijnej.