SŁUCHAJ ONLINE
MENU
MATERIAŁ SPONSOROWANY

Cynk – pierwiastek o dużym znaczeniu dla zdrowia

fot. mat. sponsorowane

Różnego rodzaju pierwiastki są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania – wśród nich znajduje się m.in. cynk. Jeśli chcesz dowiedzieć się wszystkiego, co najważniejsze na jego temat, zapoznaj się z poniższym artykułem.

Cynk

O roli, jaką ma do odegrania cynk w ludzkim organizmie, najdobitniej świadczy fakt, że uczestniczy w syntezie ok. 300 enzymów odpowiadających za stabilną pracę poszczególnych układów i narządów. Stąd jego niedobory mogą prowadzić do zakłóceń w homeostazie organizmu, co wiąże się z ryzykiem rozwinięcia się różnego rodzaju chorób i dolegliwości o podłożu zarówno fizycznym, jak i psychicznym.

Suplementacja cynku jest polecana kobietom w ciąży i starającym się o dziecko, ponieważ uczestniczy on w syntezie enzymów umożliwiających prawidłowy rozwój płodu od pierwszych dni życia. Spożywanie tego pierwiastka zmniejsza niebezpieczeństwo komplikacji w przebiegu ciąży, włącznie z poronieniem. Dzięki niemu układ kostny dziecka może prawidłowo rosnąć. Również płodność mężczyzn jest w pewnym stopniu warunkowana obecnością cyku w organizmie, ponieważ wpływa on na produkcję nasienia i pracę jąder. Z uwagi na to jego niedobory mogą obniżać płodność i potencję.

Kolejnym aspektem, który przekonuje do stosowania cynku, jest korzystne oddziaływanie na układ immunologiczny. Ponieważ wzmacnia jego działanie i ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, pomaga w skutecznej walce z patogenami. Warto zatem zadbać o jego właściwą podaż w szczególności w okresach grypowo-przeziębieniowych, gdy ryzyko zachorowania jest wyraźnie większe niż zwykle. Wsparcie układu immunologicznego polega także na tym, że cynk ogranicza ilość wolnych rodników w organizmie, w związku z czym chroni przed powstawaniem nawet bardzo ciężkich chorób, w tym nowotworowych.

Dbaj o cynk, dbaj o siebie

Niskie stężenie cynku jest skorelowane z depresją. W wyniku zakrojonych na szeroką skalę badań udało się ustalić, że osoby cierpiące na tę chorobę i narzekające na obniżony nastrój miały w swoich organizmach niedobory tego pierwiastka. Stabilizuje on funkcjonowanie także gospodarki cukrowej i hormonalnej, co ma korzystny wpływ na poziom tkanki tłuszczowej. Z tego względu cynk często jest wykorzystywany w ramach suplementacji odchudzającej, do czego zresztą nadaje się bardzo dobrze ze względu na swoje właściwości.

Suplementację cynku poleca się kobietom i mężczyznom, którym zależy na utrzymaniu jak najlepszej kondycji skóry, włosów i paznokci i zabezpieczeniu się przed niepożądanymi zmianami dermatologicznymi. W licznych badaniach wykazano także pozytywny wpływ cynku na budowę masy mięśniowej i zdrowie kości. To szczególnie istotne dla osób uprawiających sporty siłowe i sylwetkowe, dla których masa mięśniowa i silne kości są jednym z głównych celów.

Cynk w produktach spożywczych znajduje się m.in. w pestkach dyni, fasoli, nasionach słonecznika, orzechach laskowych czy jajach. Gdy pojawia się trudność w zaspokojeniu zapotrzebowania organizmu na ten składnik, warto zastosować suplementację, która jest skuteczna i bezpieczna.

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2021 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone