SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Premierowy poniedziałek w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

mat. prasowe

Kolejny poniedziałek z tańcem w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w Domu Kultury Kadr odbędzie się już 26 lutego. Tego dnia premiera Bartka Woszczyńskiego „Black Out”, spektakl Aleksandry Bożek-Muszyńskiej oraz pierwszy w tym roku pokaz pracy powarsztatowej z Takako Matsuda.

Premiera „Black Out” w koncepcji i choreografii Bartka Woszczyńskiego otwiera uruchomiony w tym roku Program Koprodukcji Centrum Sztuki Tańca. Spektakl zrealizowany jest we współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania i Fundacją Scena Współczesna. W tym roku powstaną łącznie cztery koprodukcje we współpracy m.in. z Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu, Promem Kultury Saska Kępa i HOTELOKO movement makers. „Black Out” to spektakl, który obnaża skomplikowane mechanizmy zachodzące w naszej głowie podczas podejmowania niezwykle trudnych decyzji. Inspiracją do jego realizacji stała się specyfika zawodu śledczych, którzy często w oparciu o strzępki informacji muszą odtworzyć przeszłość i wypełnić ten „black out”.

Z kolei w ramach realizowanego w 2017 roku i kontynuowanego w roku bieżącym Programu Prezentacji Spektakli zaprezentowany zostanie „Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak pozbyłam się prokrastynacji”. To pierwsza autorska praca Aleksandry Bożek-Muszyńskiej prezentowana w ramach Centrum Sztuki Tańca. Punktem wyjścia do pracy nad projektem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, na co przyjdzie jeszcze czas oraz badania przeprowadzone na grupie kobiet z pokolenia 50+ oraz 30+. Premiera spektaklu odbyła się podczas Festiwalu Ciało/Umysł 2017. Spektakle zaczynają się o godzinie 18.00.

Poniedziałek rozpocznie się jednak już od godziny 16.15 pierwszym w tym roku otwartym pokazem pracy podsumowującym trwające przez cały styczeń warsztaty tańca współczesnego prowadzone techniką Limóna z Takako Matsuda. Pokaz jest dedykowany szerokiej publiczności zainteresowanej tańcem współczesnym, miłośnikom tej techniki, jak i kierowany do osób dopiero odkrywających taniec współczesny i jego możliwość. Pokaz z Takako Matsuda inauguruje cykl pokazów, które będą podsumowywały comiesięczne warsztaty z różnych technik tańca współczesnego realizowane pod nazwą „5 odsłon współczesności”.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie powstało z inicjatywy warszawskich artystów/ek i teoretyków/ek tańca działających w 18 organizacjach pozarządowych NGO związanych z tańcem współczesnym i sztukami performatywnymi. Głównym celem CST jest promocja działań tych organizacji poprzez zbudowanie atrakcyjnej oferty dla miłośników/ek tańca i współpraca na polach artystycznym, edukacyjnym, społecznym i teoretycznym. W roku 2018 CST rozszerzyło swoje działania o szerokie spektrum działań edukacyjnych. Poza spektaklami uczestniczyć można w takich działaniach jak warsztaty taneczne, kino tańca, wystawa. Wydarzeniem roku będzie Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura”, organizowana w dniach 22-24 kwietnia 2018 roku.

Ramowy program na rok 2018 i szczegółowe informacje na stronach:

http://centrumsztukitanca.eu/program-centrum-sztuki-tanca-w-warszawie-na-rok-2018/

www.facebook.com/cstwarszawa

https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

https://twitter.com/CSTwWarszawie

http://www.dkkadr.waw.pl/k/repertuar/

Kalendarz:
http://centrumsztukitanca.eu/kalendarz/

Kontakt dla mediów:
Agata Życzkowska
Dyrektorka Centrum Sztuki Tańca
Prezeska Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
e-mail: agata.zyczkowska@centrumsztukitanca.eu
+48 883 760 405

Marta Górna-Wiszniewska
PR Manager Centrum Sztuki Tańca
e-mail: promocja@centrumsztukitanca.eu
+48 609 805 888

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
ul. Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

cst

OPISY WYDARZEŃ

5 ODSŁON WSPÓŁCZESNOŚCI
Otwarty pokaz pracy warsztatowej z Takako Matsuda
26.02.2018 godz. 16.15 – 17.45

wstęp wolny
sala taneczna: 307, 3 piętro

Lutowy poniedziałek z CST w Dom Kultury Kadr rozpoczniemy od otwartego pokazu pracy powarsztatowej z tancerką, choreografką tańca współczesnego Takako Matsuda.

Pokaz stanowi zwieńczenie całomiesięcznej pracy warsztatowej realizowanej w ramach cyklu warsztatów „5 odsłon współczesności”. W lutym uczestnicy mieli okazję pod okiem Takako Matsuda badać technikę Limóna. W ramach pokazu zaprezentowane zostaną elementy właśnie tej techniki tańca współczesnego.

Pokaz jest dedykowany szerokiej publiczności zainteresowanej tańcem współczesnym, bądź też tym, którzy poszukują różnych form tańca. Podczas pokazu publiczność zostanie zaproszona do wypróbowania prostych ruchów, które pozwolą poczuć rozluźnianie ciała nawet w codziennych ruchach. Wykorzystanie pędu i luzu w ciele pozwoli na odczucie prędkości i dynamiki ciała.

„Popatrz na to, co wokół ciała – na ziemię i przestrzeń. Twoje ciało staje się żywym instrumentem. Im mniej w nim napięcia, tym dynamiczniejsze się staje.”

Takako Matsuda

Performerka, choreografka i tancerka tańca współczesnego. Po ukończeniu NewYork University Tisch School of Art in Dance w 2001 roku prezentowała swoje choreografie w USA (NY), na Edinburgh Art Festival, Dublin International Dance Festival i w licznych miejscach w Europie oraz w Japonii. W 2003 roku wyjechała na rezydencję do Finlandii. Obecnie współpracuje z Fundacją Movementum i Warsaw Dance Department jako instruktorka i choreografka. Jej taniec zawiera elementy techniki Limóna, Budoh, Butoh oraz formy zaczerpnięte z azjatyckich sztuk walki.

Zapraszamy do śledzenia na stronie Facebook zapisów na kolejne warsztaty dedykowane różnym technikom tańca współczesnego.

Przed nami:
Marzec – Technika Floorwork – prowadzi Łukasz Czapski
Kwiecień – Technika Flying Low Davida Zambrano – Małgorzata Haduch
Maj – Technika Williama Forsytha i elementy pracy z przestrzenią Rudolfa von Labana – Dominika Stróżewska
Czerwiec – Technika Marthy Graham – Paulina Wycichowska
Zapisy ruszają w połowie poprzedniego miesiąca.

SPEKTAKL
Tytuł: „Dzień, w którym V. dała mi do myślenia albo jak pozbyłam się prokrastynacji” / Aleksandra Bożek-Muszyńska
26.02.2017 godz. 18:00
Sala Marzyciel

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska
Muzyka: collage, na żywo Jakub Pałys
Kostium: Aleksandra Bożek-Muszyńska i Anna Czyżykiewicz
Koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz
Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
Spektakl powstał w ramach projektu Exchange: Change Time and Dance
Producent: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizatorzy: SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Partner strategiczny: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
Projekt współfinansowany przez: Miasto st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu (Węgry)
Premiera: 03.10.2017 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Festiwal Ciało/Umysł

Spektakl solowy Aleksandry Bożek-Muszyńskiej. Po spektaklu rozmowa z artystką.

„… Drogi widzu,
zamknij oczy,
niech pytanie to wyskoczy
w Twojej głowie,
Daj czas sobie na odpowiedź…”

Punktem wyjścia do pracy nad projektem była próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: na co przyjdzie jeszcze czas? Poszukiwania ruchowe poprzedziła praca badawcza oraz wywiad przeprowadzony na grupie kobiet z pokolenia 50+ oraz 30+. Inspiracją dla poszukiwań ruchowych, była estetyka kampu, zwłaszcza jego aspekt wizualny i swoista naiwność.

Ogromne podziękowania dla wszystkich kobiet, które zgodziły się wziąć udział w ankiecie oraz dla Anny Czyżykiewicz, Hanny Bylki-Kaneckiej, Jakuba Pałysa, Alexa Bradshawe’a i Anny Bojary.

Aleksandra Bożek-Muszyńska

Tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015, 2016 i 2017 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku. Od 2007 związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo „I know №Thing” na międzynarodowym festiwalu Solo& Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Współpracował m.in. z: Rebeccą Lazier („There Might Be Others”), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim („Bataille i świt nowych dni”), czy Yoshiko Chumą („Dead end – Ponderosa”).

KOPRODUKCJA /PREMIERA
Black Out / Bartek Woszczyński
26.02.2017 / godz. 19:30
Sala widowiskowa Broadway

Koncepcja i choreografia: Bartek Woszczyński
Wykonanie: Artur Grabarczyk, Szymon Osiński, Bartek Woszczyński
Muzyka: ATMO (Giulio Donati & Simone Donati)
Koprodukcja: Teatr Tańca Zawirowania/ Fundacja Scena Współczesna / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aYgEgLbOLsc

Pierwsza premiera Centrum Sztuki Tańca w ramach Programu Koprodukcje CST 2018 przy współpracy z Teatrem Tańca Zawirowania. Spektakl w choreografii Bartka Woszczyńskiego.
„Black Out” to spektakl, który obnaża skomplikowane mechanizmy zachodzące w naszej głowie podczas podejmowania niezwykle trudnych decyzji. Inspiracją do spektaklu jest specyfika zawodu śledczych, którzy często w oparciu o strzępki informacji muszą odtworzyć przeszłość i wypełnić ten „black out”.  Spektakl ukazuje niezwykle trudne wybory, przed którymi nie tylko śledczy, ale także my często stajemy chociażby wtedy, kiedy dokonujemy decyzję, które w znacznym stopniu zaważą na naszej przyszłości, ale niemożliwym jest dla nas przewidzieć, która decyzja okaże się tą właściwą. Spektakl skupia się na momencie podejmowania decyzji oraz ogromem obliczeń, analiz oraz prób odtworzenia różnych scenariuszy z nim związanych. W spektaklu to publiczność postawiona jest w roli decydenta, a dane które mają to – jeden winny, trzech podejrzanych, trzy różne wersje zdarzeń, zero alibi. To psychologiczna gra, w której liczą się nie tylko fakty, ale także przypuszczenia, oskarżenia, przebiegłość, a przede wszystkim instynkt. Nieustanne zrzucanie winy, wzajemne oskarżenia, ciągła zmiana w tym kto jest przyjacielem, a kto wrogiem to rzeczywistość w jakiej znajdzie się trzech tancerzy – Artur Grabarczyk, Bartek Woszczyński oraz Szymon Osiński. Decyzja będzie musiała zostać podjęta na końcu, a więc tik, tak. Patrzcie uważnie, bo czas ucieka. Dla wielu osób moment podjęcia decyzji jest niesłychanie trudny. Bardzo często spędzamy bezsenne noce analizując i wyobrażając sobie różne wersje wydarzeń w zależności od tego, co wybierzemy – czasami są to decyzje ważne, lecz czasami są to dylematy, które nie mają znaczenia, ale z drugiej strony… czy kiedykolwiek możemy przewidzieć które nasze decyzje tak naprawdę nie mają znaczenia?

„Język ruchu w tym spektaklu chciałbym stworzyć wspólnie z tancerzami, ale w moim wyobrażeniu jest on bardzo fizyczny, zróżnicowany i dynamiczny – tak jak dynamiczna jest forma wciąż zmieniających się zależności pomiędzy nimi. Pracując z trzema tancerzami (włączając mnie) mających kompletnie innych ‚background’ taneczny, chciałbym wyeksponować unikalność każdego z nas, a następnie znaleźć coś, co jest dla nas wspólne, co pozwoli ukształtować wspólny język ruchu, który będzie stanowić fundament ruchowy spektaklu. Biorąc formę tańca współczesnego jako główny środek wyrazu, chciałbym poszerzyć jego definicje poprzez czerpanie inspiracji również z innych form sztuki. Moim celem jest zatarcie granicy pomiędzy narracją i abstrakcją tworząc wielopłaszczyznowy spektakl, w którym ruch oraz jego kompozycja jest jedynie zaproszeniem do indywidualnej interpretacji. Wierzę w to, że ‘Black Out’ pozwoli publiczności zredefiniować swoje schematy myślowe podczas podejmowania decyzji i sprawi, że spojrzą na nie z innej perspektywy. Jestem pewien, że dynamika spektaklu, w którym ‘podejrzani’ oraz ‘niewinni’ (a więc te pozornie ‘złe’ oraz ‘dobre’ decyzje) będzie zmieniać się jak w kalejdoskopie zabierając publiczność do psychologicznej gry ukazanej poprzez bardzo fizyczny oraz dynamiczny język tańca współczesnego”.
Bartek Woszczyński

———————————–

Bartek Woszczyński
Choreograf i tancerz, absolwent londyńskiej wyższej szkoły the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. W Polsce uczestniczył w różnych projektach tańca współczesnego, w tym także w projektach komercyjnych m.in. You Can Dance. Przez trzy sezony związany był z Black Box Dance Company w Danii. Współpracował z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Soodong Jung, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Renaud Wiser, Mari Carrasco, Yong Sean Liu. Jego choreografie wystawiane były m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Kanadzie, Bułgarii, Białorusi, Portugalii oraz Korei Południowej. W ostatnim konkursie Warsaw Zawirowania Dance w 2017 jego ostatni projekt solowy „After the Past” otrzymał zaproszenie do Jerozolimy na Jerusalem Dance Week.

www.bartekwoszczynski.com

Po spektaklach zapraszamy na spotkania artystów z widzami. Spotkania prowadzą: Julia Hoczyk i Agata Życzkowska.

Projekt współfinansuje m. st. Warszawa

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat: taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, e-teatr, teatr dla was, miesięcznik TEATR, RDC, Warsawholic, Going., TANIEC

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2018 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone