Zgubiony lub uszkodzony bagaż, odwołany lot. Kiedy przysługuje odszkodowanie od przewoźnika?

  • 11.05.2017 21:23

  • Aktualizacja: 14:11 15.08.2022

Zniszczony lub zagubiony bagaż, opóźniony lub odwołany lot. W jakich okolicznościach pasażerowie samolotów mogą liczyć na odszkodowanie? O tym mówiły w audycji Eliza Jakubowska (Komisja Ochrony Praw Pasażerów, Urząd Lotnictwa Cywilnego) i Joanna Sołtan (Europejskie Centrum Konsumenckie, specjalizuje się w sprawach lotniczych).
Jak wyjaśniała Joanna Sołtan, w przypadku bagażu można mówić o trzech przypadkach - zgubieniu, opóźnieniu lub uszkodzeniu. - We wszystkich przypadkach odpowiedzialność ponoszą linie  lotnicze. Kiedy oddajemy bagaż przewoźnikowi, wówczas przewoźnik jest przez całą drogę za niego odpowiedzialny - podkreśliła w RDC.

Odszkodowanie

Sołtan tłumaczyła, że wysokość odszkodowania jest uregulowana przepisami. - Istnieje specjalna jednostka monetarna nazywana SDR. Odszkodowanie wynosi około 1131 SDR, czyli około 1400 euro - mówiła. Podkreśliła, że  w odróżnieniu od odszkodowań, które dostajemy w przypadku odwołanych czy opóźnionych lotów, mówimy tu o odszkodowaniu za szkodę, a nie za niedogodność. - Musimy więc tę szkodę udowodnić - zaznaczyła i dodała, że warto zachowywać paragony i rachunki za rzeczy, które przewozimy oraz za samą walizkę czy torbę podróżną, aby móc udowodnić wartość zagubionych bądź zniszczonych przedmiotów.

Zgłoszenie szkody

- Bardzo ważne jest, żeby sprawę zgłosić już na lotnisku. Otrzymujemy wtedy do wypełnienia raport niezgodności mienia - wyjaśniała w RDC. Dodała, że w przypadku uszkodzenia bagażu pasażer ma siedem dni na poinformowanie przewoźnika (poza wypełnieniem raportu na lotnisku, konieczne jest poinformowanie przewoźnika listownie lub mailowo z potwierdzeniem nadania pisma), a w przypadku opóźnienia lub zagubienia bagażu - 21 dni.

Opóźniony lub odwołany lot

- Przewoźnik ma obowiązek zaopiekowania się pasażerem w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, czy odmowy przyjęcia na pokład - tłumaczyła w RDC  Eliza Jakubowska. Zwróciła uwagę, że pomoc należy się po 2-4 godzinach, w zależności od długości lotu. - Przewoźnik powinien udzielić pomocy w postaci napojów i posiłków. Powinien też zapewnić transport z lotniska do hotelu i z powrotem oraz nocleg w hotelu, jeśli czas oczekiwania pokrywa się z czasem nocnym - wyliczała.

Odszkodowanie

Jakubowska podkreśliła, że pasażer ma prawo zrezygnować z odbycia lotu, jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin i przysługuje mu wtedy odszkodowanie. - W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu mamy do czynienia z odszkodowaniami zryczałtowanymi, w wysokości 250, 400 bądź 600 euro, zależnie od długości trasy - wyjaśniała. Zaznaczyła, że trzeba złożyć reklamację do przewoźnika, który ma 30 dni na odpowiedź. - Jeśli w ciągu 30 dni nie będzie odpowiedzi lub będzie ona niesatysfakcjonująca, należy zgłosić się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów - dodała.

Overbooking

Co w sytuacji, kiedy sprzedano więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie? - Przewoźnik przed zaproszeniem na pokład powinien wezwać ochotników do rezygnacji z miejsca. Taka osoba także dostaje odszkodowanie i pomoc na czas oczekiwania na następne połączenie - tłumaczyła Jakubowska. Podkreśliła jednak, że w Polsce takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko.

Źródło:

RDC

Autor:

gk