ZDM w Warszawie zamówił dwa kolejne samochody do e-kontroli

  • 04.11.2021 17:00

  • Aktualizacja: 04:45 26.07.2022

Strefa płatnego parkowania w Warszawie cały czas się rozrasta. W związku z tym Zarząd Dróg Miejskich zamówił dwa dodatkowe elektryczne nissany do e-kontroli płatnego parkowania.
"Nasza flota pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania znów się powiększy. Zdecydowaliśmy się skorzystać z prawa opcji, jakie daje nam tegoroczna umowa z firmą MCX Pro Sp. z o.o. i zleciliśmy jej dostawę dwóch kolejnych elektrycznych samochodów. Auta powinniśmy otrzymać do końca grudnia" - poinformował w czwartek ZDM.

Jeszcze do końca roku przybędzie samochodów z charakterystycznymi czujnikami na dachu. ZDM postanowił domówić jeszcze dwa elektryczne nissany, aby dokładnie i sprawnie kontrolować wnoszenie opłat przez kierowców w strefie płatnego parkowania.

Skuteczne kontrole

Jak zaznaczył ZDM, "aby kontrola SPPN była skuteczna, w tym roku zdecydowaliśmy się na zakup kolejnych pojazdów do e-kontroli". Od 1 października jeżdżą już po stołecznych ulicach cztery unowocześnione nissany leaf ze zminiaturyzowanym panelem urządzeń na zewnątrz i sprzętem rejestrującym dane wewnątrz. Jak podaje ZDM "każde (auto), ścigając piratów parkingowych, według naszych szacunków wykonuje pracę 10 pieszych patroli".

W podpisanej przez ZDM umowie znalazł się zapis tzw. prawa opcji, umożliwiający zamówienie w tym roku dwóch kolejnych samochodów do e-kontroli. - Ponieważ od 15 listopada SPPN rozszerzy się o Ochotę i Żoliborz (przybędzie 14,3 tys. miejsc postojowych, a w całej strefie będzie ich 52 tys.), postanowiliśmy z niego skorzystać. Właśnie wysłaliśmy firmie zlecenie i już oczekujemy na dostawę następnych nissanów leaf, które – podobnie jak dotychczasowe – będą elektryczne - przekazał ZDM. - Samochody powinniśmy otrzymać do końca grudnia - dodał.

Umowa z firmą MCX Pro Sp. z o.o. opiewa na 4 mln 905 tys. zł brutto. W tej kwocie zawiera się zakup nie tylko łącznie 6 samochodów, ale także całego systemu odpowiadającego za e-kontrolę, dla którego auta są tylko nośnikami. Ponadto w cenę wliczone są szkolenie operatorów systemu i jego utrzymanie przez 36 miesięcy.

Sprawdzona strategia

Pierwsze samochody do e-kontroli na warszawskie ulice wyjechały na początku stycznia ubiegłego roku. Po ośmiu miesiącach dołączyło do nich trzecie. Wyposażone są w kamery i szereg czujników, które szybko i sprawnie sprawdzają wniesienie opłaty za parkowanie. Jak podaje ZDM "przez cały 2020 rok skontrolowały 3 608 176 zaparkowanych w niej pojazdów (każdy z nich dwa razy, aby wykluczyć kierowców, którzy dopiero co przyjechali i płacą za postój), co zakończyło się wystawieniem 165 722 Dokumentów Opłaty Dodatkowej".

Warszawski system e-kontroli, został kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu w ramach Virtual WOF, czyli projektu pod nazwą Wirtualny Warszawski Obszar Funkcjonalny. "Żaden europejski system nie potrafi określić położenia kontrolowanego pojazdu z taką dokładnością" - zaznaczył ZDM. "Przy mniej precyzyjnych rozwiązaniach niezbędna jest dodatkowa weryfikacja przez patrol pieszy" - dodał. System e-kontroli, będący dziełem warszawskiego startupu Smart Factor, odciąża patrole piesze, które dzięki temu można skierować w inne rejony.

Źródło:

PAP

Autor:

FP