"Korzenie Pamięci". Nowy projekt Muzeum Powstania Warszawskiego

  • 26.07.2021 23:03

  • Aktualizacja: 03:47 26.07.2022

Z okazji 77. rocznicy Powstania Warszawskiego muzeum inauguruje projekt "Korzenie Pamięci". "Zapraszamy potomków Powstańców Warszawskich do wzięcia udziału w inicjatywie, która sprawi, że pamięć o Powstańcach Warszawskich stanie się prawdziwie żywa" - przekazało w komunikacie Muzeum Powstania Warszawskiego.
Na stołecznych ulicach pojawiły się elementy kampanii w postaci charakterystycznych plakatów. Na czerwonym tle wyraźnie widać czarne zarysy postaci pokryte czarno-białymi fotografiami. To potomkowie powstańców, którzy zgodzili się na wykorzystanie ich wizerunków. Z nimi zostały też przeprowadzone wywiady, które będą dostępne na stronie Muzeum Powstania Warszawskiego oraz na kanale YouTube.

- Chcieliśmy na przykładzie potomków powstańców zbudować taką figurę, że właściwie to wszyscy jesteśmy, w jakimś sensie, potomkami powstańców warszawskich. Te wartości, które rodziny powstańców mogły na co dzień czerpać, bo mieli tych powstańców obecnych w życiu, są przenoszone w ten sposób dla innych - mówił podczas konferencji prasowej dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski, który także jest potomkiem powstańców warszawskich.



"To od nas zależy, czy było warto!"

Muzeum zaczęło od specjalnej ankiety członka rodziny Powstańca Warszawskiego, która jest dostępna na stronie www.1944.pl. Później dochodziły wywiady przeprowadzane przez zaprzyjaźnionych dziennikarzy. - Rozmowy z dziećmi czy wnukami powstańców były totalnie zaskakujące. Było w nich mnóstwo emocji, nawet nas zaskoczył ten ładunek emocjonalny. Rozmowy z nimi stały się naczelnym przesłaniem tegorocznej kampanii obchodów Powstania Warszawskiego - zaznaczył dyrektor. - Hasło przewodnie tej kampanii "To od nas zależy, czy było warto!" pochodzi właśnie z jednego z wywiadów - dodał.

Potomkami powstańców, którzy jako pierwsi przyłączyli się do kampanii, są m.in. wnuczka uczestniczki Powstania Warszawskiego sanitariuszki Janiny Kaiper z domu Sienkiewicz, Aleksandra Kaiper-Miszułowicz i wnuk Powstańca Ignacego Łyskanowskiego ps. Skiba Szymon Majewski.

Do udziału w kampanii namawia dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski: - Wsłuchujmy się w nich i uaktualniajmy te wartości. Chcemy pokazać, że te wartości pokolenia powstańców nie są przydatne tylko w czasie ekstremalnym, w czasie wojny, ale są też przydatne nie tylko w czasie pokoju, ale również w czasie ciężkim, jakim był czas pandemii.

Zebrane wywiady można obejrzeć TUTAJ.

Źródło:

PAP

Autor:

PA