SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Będzie przejście przy Dworcu Centralnym. ZDM ogłosił przetarg

Wizualizacja nowych przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów na rondzie Czterdziestolatka/fot. materiały prasowe

Przy Dworcu Centralnym w Warszawie pojawi się długo wyczekiwane naziemne przejście dla pieszych. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg na przebudowę ronda Czterdziestolatka. Remont czeka też al. Jana Pawła II, która zyska drogę rowerową, nowe chodniki i pasy zieleni.

Jak przekazali urzędnicy, inwestycja obejmuje kompleksową modernizację alei Jana Pawła II, między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką, wraz z rondem Czterdziestolatka. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane żeby ciąg komunikacyjny zachował jednolity układ – obecnie w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia na Alejach Jerozolimskich rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.

Sama aleja Jana Pawła II będzie zwężona z pięciu do trzech pasów, tak aby w rezultacie w al. Jana Pawła II można było wybudować zatoki postojowe. Te zatoki postojowe są również potrzebne ze względu na deficyt miejsc postojowych – tłumaczy w rozmowie z RDC Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Ujednolicenie szerokości jezdni pozwoli na wygospodarowanie miejsca dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów, w tym dla dostawców, oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta.

Ułatwienie dla pieszych

Przy Rondzie Czterdziestolatka wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda – przy przystankach tramwajowych – oraz po stronie zachodniej – wraz z przejazdem rowerowym. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.

Pojawi się długo oczekiwane przejście naziemne, bo – jak wiemy – nie ma w okolicach Dworca Centralnego dogodnego przejścia naziemnego, by osoby starsze, turyści, rodzice z wózkami mogli pokonywać jezdnię nie schodząc do podziemi – mówi Gałecka.

W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które zostaną poszerzone. Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Dodatkowo, krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową.

Więcej zieleni

Obecnie wzdłuż alei rosną 42 drzewa, zaś planowane jest podwojenie ich liczby. Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tys. nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1300 m kw. nowych trawników. Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ul. Złotą powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach ustawionych zostanie łącznie 35 nowych ławek.

Z myślą o rowerzystach

W ramach prac przedłużona zostanie istniejąca droga dla rowerów w kierunku Mokotowa wzdłuż al. Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ. Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą – tam, gdzie jest to możliwe – odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.

Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez rondo Czterdziestolatka i doprowadzona do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy. Wcześniej na jednokierunkowych odcinkach Nowogrodzkiej został dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy oraz przebudowane zostało skrzyżowanie tej ulicy z ulicami Koszykową i Raszyńską. Po zakończeniu prac w al. Jana Pawła II rowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej.

Droga i przejazd rowerowe po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do 3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ulic Siennej i Śliskiej. Zostanie ustawione też ponad 100 stojaków rowerowych.

Będzie strona internetowa

Ratusz podał, że oferty w przetargu można składać do 2 marca. Zgodnie z umową wybrany wykonawca na zakończenie prac będzie miał czas do końca listopada tego roku. Oprócz ceny kryteriami w przetargu są wydłużenie gwarancji na wykonane roboty oraz zapewnienie dodatkowej informacji dla mieszkańców podczas inwestycji.

Planowane jest utworzenie strony internetowej poświęconej przebudowie. Oprócz bazy wiedzy o dokładnym kształcie, zakresie i celu prac będą tam też umieszczane informacje o postępach w realizacji. Dodatkowo w rejonie placu budowy warszawscy drogowcy ustawią kilkanaście tablic informacyjnych – poinformował stołeczny ratusz.

Czytaj też:

Pomnik Bitwy Warszawskiej 1920. Wpłynęło 30 prac konkursowych

Warszawa. Bazar Różyckiego do rozbiórki? „To początek remontu”

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2020 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone