Wiadomości
Udostępnij:
Przebudowa Warszawy Zachodniej. Umowa za 2,4 mld zł podpisana
-
07.07.2020 11:22
-
Aktualizacja: 02:02 26.07.2022
Jest umowa na modernizację dworca Warszawa Zachodnia. Jej wartość to niemal 2,4 mld zł. W ramach inwestycji ma powstać m.in. podziemna linia tramwajowa. Projekt w ramach współpracy PKP PLK i Tramwajów Warszawskich jest wstępem do remontu linii średnicowej. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku.
inf. prasowa/RDC/PAP
Min. @AMAdamczyk: "Nowa stacja Warszawa Zachodnia to nowoczesny węzeł komunikacyjny, łączący transport kolejowy, autobusowy i tramwajowy. Odpowiadamy na wyzwania XXI w."#ŁączymyPolskę @PKP_PLK_SA pic.twitter.com/d6f1p1T0dD
— Szymon Huptyś (@SzHuptys) July 7, 2020
- Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Co się zmieni?
Przebudowa Warszawy Zachodniej będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.
Rozpoczyna się budowa⚒ nowoczesnej Warszawy Zachodniej.
Dziś w obecności min. @AMAdamczyk @PKP_PLK_SA podpisały umowę na modernizację stacji #Warszawa Zachodnia🚉 Inwestycja za ponad 1,9 mld zł, będzie skończona do 2023 r.
👉https://t.co/kDXXYVodxK pic.twitter.com/aix4oYD8bz
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) July 7, 2020
Komunikację w obszarze stacji ma ułatwić pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej. Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.
Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto). Roboty mają zostać wykonane w ciągu nieco ponad trzech lat. W tym czasie zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych.
Podziemny tramwaj
Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.
Dzięki temu pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie podziemny węzeł przesiadkowy, z którego będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie trasy podpisano w styczniu 2020 roku. W przyszłym roku gotowe mają być projekty i pozwolenie na budowę.
Część większego planu
Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tramwajarze pracują teraz m.in. nad odcinkiem do Wilanowa oraz nad budową nowej zajezdni na Annopolu.
Warszawa Zachodnia to największy w kraju węzeł kolejowy pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Źródło:
inf. prasowa/RDC/PAP
Autor:
PG