Przebudowa Warszawy Zachodniej. Umowa za 2,4 mld zł podpisana

  • 07.07.2020 11:22

  • Aktualizacja: 02:02 26.07.2022

Jest umowa na modernizację dworca Warszawa Zachodnia. Jej wartość to niemal 2,4 mld zł. W ramach inwestycji ma powstać m.in. podziemna linia tramwajowa. Projekt w ramach współpracy PKP PLK i Tramwajów Warszawskich jest wstępem do remontu linii średnicowej. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku.
- Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej. Tak wygląda realizacja Planu Dudy w praktyce, podpisana umowa na 2 mld zł stworzy blisko 500 miejsc pracy przy samej przebudowie stacji kolejowej - powiedział w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski - mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Co się zmieni?

Przebudowa Warszawy Zachodniej będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.

Komunikację w obszarze stacji ma ułatwić pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej. Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.

Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto). Roboty mają zostać wykonane w ciągu nieco ponad trzech lat. W tym czasie zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych.

Podziemny tramwaj

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.

Dzięki temu pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie podziemny węzeł przesiadkowy, z którego będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie trasy podpisano w styczniu 2020 roku. W przyszłym roku gotowe mają być projekty i pozwolenie na budowę.

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Powstaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Część większego planu

Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tramwajarze pracują teraz m.in. nad odcinkiem do Wilanowa oraz nad budową nowej zajezdni na Annopolu.

Warszawa Zachodnia to największy w kraju węzeł kolejowy pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Źródło:

inf. prasowa/RDC/PAP

Autor:

PG