SŁUCHAJ ONLINE
MENU

Premier: część podwyżek dla nauczycieli z budżetu państwa

fot. PAP/Marcin Obara

– Ze względu na skuteczność działania aparatu podatkowego, część środków na podwyżki dla nauczycieli będzie przekazanych z budżetu państwa – powiedział premier Mateusz Morawiecki na zakończenie kolejnej tury rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym.

Szef rządu podczas podsumowania poniedziałkowych obrad odniósł się m.in. do pomysłu w sprawie zwiększenia pensum nauczycieli. – Ten wstępny pomysł, który pojawił się w przestrzeni publicznej, wymaga dyskusji, czy w zgodzie ze środowiskiem nauczycielskim podnieść o jedną, dwie godziny, czy więcej, czy nie podnosić wcale. (…) Tutaj nie ma ani żadnych decyzji, to jest raczej coś, co w dłuższej perspektywie chcielibyśmy wydyskutować ze środowiskiem uwzględniając głosy, które się tutaj pojawiły – powiedział premier.

Powiązać wynagrodzenie z jakością pracy

Podkreślił, że wiele głosów podczas debaty odnosiło się do powiązania wynagrodzenia z jakością pracy nauczycieli. – To jest o tyle oczywiste, co bardzo trudne do wypracowania, tak żeby było przyjęte jako sprawiedliwe, obiektywne. To zadanie pan minister edukacji narodowej otrzymał ode mnie w pierwszej kolejności, ale nie oczekuję, że za tydzień to rozwiązanie będzie gotowe. To wymaga bardzo głębokiej debaty wraz ze środowiskiem i związkami zawodowymi środowisk nauczycielskich – powiedział premier.

Jak wskazał, część podwyżek dla nauczycieli będzie przekazanych z budżetu państwa. Podkreślił jednocześnie, że samorządy przez ostatnie 4 lata otrzymały ok 22 mld zł. Jak tłumaczył premier, był to efekt skutecznego uszczelniania systemu podatkowego.

Pytajmy się wszyscy naszych samorządowców, czy te środki we właściwy sposób spożytkowali. My mamy prawo domagać się (…) wykorzystania tych środków, które się w budżetach samorządów pojawiły – dodał.

Przedmioty ścisłe przyszłością

Jednak mimo wszystko postaramy się jak najwięcej środków z tego miliarda, które od września będą przeznaczone na 9,6 proc. podwyżki, sfinansować z budżetu państwa. Ale te pieniądze powinny się w całości znajdować w samorządach i one tam są – podkreślił.

Premier zwracał także uwagę na niższy poziom kształcenia w przedmiotach ścisłych. Zaznaczył, że „świat przyszłości wymaga od nas znajomości informatyki i przedmiotów ścisłych”. – W dłuższej perspektywie naszej reformy będę bardzo prosił o wzmacnianie naszej fizyki czy matematyki i innych przedmiotów ścisłych – powiedział.

Szef rządu mówił także o bezpieczeństwie w szkołach, które – jak przekonywał – jest systemowym elementem, jaki ministerstwo będzie wprowadzało. Szef rządu zgodził się także z sugestiami, by dialog dotyczący edukacji zszedł na poziom Wojewódzkich Rad Dialogu Społecznego. – System nie powinien podlegać szokowym terapiom, tylko ewolucji – podkreślił szef rządu.

Propozycje resortu

Myślę, że w ciągu najbliższych kilku tygodni pan minister (Dariusz Piontkowski) będzie mógł zaproponować kilka zmian odzwierciedlających naszą debatę, tych które będą się cieszyły największym stopniem konsensusu, porozumienia – powiedział premier.

Czytaj też: 

Okrągły stół ws. oświaty. Premier zwróci się o patronat do prezydenta

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© Copyright 2019 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone