Rozpoczął się proces przebudowy alei Jana Pawła II

  • 17.05.2020 13:46

  • Aktualizacja: 01:49 26.07.2022

W poniedziałek wieczorem, drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie rozpoczęli przebudowę al. Jana Pawła II pomiędzy rondami Czterdziestolatka i ONZ. Zmiany poprawią funkcjonalność i bezpieczeństwo jednej z głównych arterii miasta. W pierwszym etapie prace zajmą część wschodniej jezdni.
W poniedziałek wieczorem wyłączone z ruchu zostały skrajne prawe pasy jezdni, prowadzącej w kierunku Żoliborza na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda ONZ. Kierowcy czasowo mają do dyspozycji dwa pasy ruchu. Połączenie z al. Jana Pawła II stracą ulice Złota, Sienna i Śliska, które kończą się ślepo i na ich końcu trzeba zawrócić, dodatkowo wprowadzony został zakaz zatrzymywania się i postoju. Roboty objęły także południowo-zachodni narożnik ronda ONZ. Na wylocie z ronda w kierunku Dworca Centralnego będą dwa pasy ruchu.

Utrzymany będzie wjazd na parking przy Dworcu Centralnym oraz na pętlę autobusową, czynny będzie także przystanek dla autobusów linii 174 oraz nocnych N45 i N95.

Plac budowy obejmie także część chodnika po wschodniej stronie alei. Wzdłuż centrum handlowego utrzymane będzie przejście dla pieszych o szerokości 2,5 m. Dalej piesi będą mieli jeszcze szerszy trotuar. Czynne będą wyjścia z przejścia podziemnego pod rondem Czterdziestolatka w północno-wschodnim narożniku, czyli przy Dworcu Centralnym. Zwężone będą także przejścia dla pieszych po południowej i wschodniej stronie ronda ONZ, nieczynne będą przejazdy rowerowe. Dodatkowo, w związku z budową wieżowca, zamknięta będzie droga dla rowerów po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej, pomiędzy rondem ONZ a ul. E. Plater.

Aleja od nowa

Przebudowa ronda Czterdziestolatka i al. Jana Pawła II to jedna z najdłużej wyczekiwanych przez mieszkańców inwestycji. Obecnie brak tu udogodnień dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi, ale również zwykłych pieszych i rowerzystów.

To wszystko niebawem się zmieni. Inwestycja zakłada remont i przebudowę istniejących jezdni, by zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.

Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i szersze chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew, krzewów, żywopłotów i bylin. Co ważne, zachowana zostanie dotychczasowa przepustowość ulicy.

Bez barier

Duże zmiany czekają także rondo Czterdziestolatka u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej.

Źródło:

informacja prasowa

Autor:

PL