Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy otwarty. Pierwsi kierowcy przejechali już w stronę Wilanowa

  • 20.12.2021 11:55

  • Aktualizacja: 14:17 30.08.2022

Ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy został otwarty. W uroczystości uczestniczył między innymi Mateusz Morawiecki. - Ta inwestycja to klamra spinająca większy projekt. Połączenie Polski wschodniej z zachodnią - powiedział premier.
Jak dodał szef rządu, to pewnego rodzaju symbol połączenia Polski Wschodniej i Polski Zachodniej. - Połączenia ze sobą dwóch systemów dróg ekspresowych, dwóch autostrad. To bardzo ważne, ponieważ do tej pory Polska w dużym stopniu była pocięta, poszatkowana taką siatką dróg ekspresowych - bardzo potrzebną - ale nie połączonych ze sobą w bardzo wielu miejscach - powiedział.

- Otwieramy tutaj najnowocześniejszy tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce, to ponad dwa kilometry. Ten tunel będzie też jednym z najbezpieczniejszych, ponieważ będzie odcinkowy pomiar prędkości, a więc wszyscy kierowcy, którzy będą tędy jeździć, mam nadzieję, że będą stosowali się do przepisów bezpieczeństwa - dodał premier.

Morawiecki zapewnił, że rząd pracuje nad logicznym spięcie dróg, by zapewnić odpowiednią architekturą komunikacyjną całej Polsce.

Podczas uroczystego otwarcia nowej trasy premier wskazał, że na polskich drogach wciąż ginie zbyt dużo osób, stąd m.in. zmiany w przepisach oraz nowa infrastruktura drogowa. - Jestem przekonany, że ten tunel przyczyni się nie tylko do rozwoju gospodarczego, nie tylko do zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy, Mazowsza, całej Polski, ale także do zwiększenia bezpieczeństwa - powiedział premier.

Jak podkreślił, łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł. - Dawniej byłoby jasne, że większość z tych środków pochodzi z funduszów europejskich (...) Dziś z dumą mogę powiedzieć, że większość, 2/3 tych środków, pochodzi z budżetu państwa polskiego (...) To coś, co daje dobrą perspektywę na przyszłość - wskazał Morawiecki.



Na początek wschód

Wkrótce do nowego tunelu będą mogły wjechać pierwsze samochody. Wszystkie dotychczasowe barierki i ograniczenia blokujące ostatni odcinek zostały oficjalnie zdemontowane. Na początek zostanie puszczony ruch na wschód. W stronę Ursynowa zaś kierowcy pojadą, dopiero gdy służby zbiorą wszystkie instalacje zamieszczone podczas uroczystości otwarcia.

Nowo otwarta trasa pozwoli kierowco przejechać bezpośrednio od węzła Konotopa aż do połączenia ze wschodnią częścią autostrady i do S17 w stronę Lublina. Od teraz oficjalnie możliwy jest już bezpośredni przejazd drogami szybkiego ruchu od granic południowo-wschodniego Mazowsza aż nad morze czy do granicy z Niemcami.

Kto cieszy się z tunelu POW najbardziej?

- Najbardziej skorzystają z tego mieszkańcy okolic Piaseczna, Ursynowa czy Mokotowa - mówi dr Tomasz Krukowicz z Politechniki Warszawskiej. - Dodatkowo dzięki nowo otwartemu tunelowy odciąży się na pewno ulica Puławska na północ od obwodnicy oraz Dolina Służewiecka z Mostem Siekierkowskim - informuje.

Zdaniem eksperta otwarcie tunelu nie poprawi natomiast ruchu w ciągu trasy S8, która blokuje się niemal codziennie. - Droga S2, w której zostanie otwarty tunel, nie ma połączenia na razie z drogą S8. Została wybudowana obwodnica Warszawy, więc myślę, że wpływ na trasę S8 nie będzie wielki - podkreśla.

Najazd TIR-ów

Otwarcie trasy POW może oznaczać jednak więcej TIR-ów. To głównie kierowcy, którzy dotychczas korzystali z krajowej "50" między Mszczonowem, Grójcem a Mińskiem Mazowieckim. - Jeżeli kierowca będzie miał możliwość pojechania krótszą drogą, to będzie tak jechał. Natomiast trzeba pamiętać, że z kolei dla mieszkańców Warszawy powoduje to większy ruch samochodowy w mieście i większe zanieczyszczenie powietrza - zaznacza.

Obecnie TIR-y nie mogą wjechać do stolicy, ponieważ mają ograniczenia wysokościowe i tonażowe na węzłach Lubelska i Lotnisko.

- Zlikwidujemy je przed otwarciem, ale wprowadzimy inne zasady - mówi Małgorzata Tarnowska z GDDKiA. - Zostanie zlikwidowane ograniczenie wysokości na węźle lubelska oraz w wawerskim odcinku S2. Wprowadzone zostanie ograniczenie czasowe dla samochodów ciężarowych o wadze powyżej 16 ton. Zakaz poruszania się S2 między węzłami Warszawa Lotnisko i Lubelska będzie w godzinach 07-10 oraz 16-20 - dodaje.

Niebezpieczna awaria

Krukowicz zwraca uwagę, że szczególnym problemem będzie moment, gdy w tunelu dojdzie do niespodziewanej awarii. - Ten ruch niestety będzie odbywał się przez ulice Warszawy. Ta część miasta będzie bardzo obciążona, żeby nie powiedzieć sparaliżowana. Myślę, że powrót na Puławską i na Dolinę Służewiecką, w przypadku samochodów osobowych, podejrzewam, że będą próby przejechania przez Ursynów - przewiduje Krukowicz.

POW – najdłuższy tunel w Polsce

Do dyspozycji kierowców na ursynowskim odcinku POW udostępniony będzie najdłuższy tunel w Polsce liczący 2335 metrów. Obie nawy tunelu mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny (rezerwa na czwarty pas ruchu).

W ścianach zewnętrznych obu naw tunelu, co ok. 125 metrów, ulokowano po 19 nisz alarmowych. Z kolei w ścianach wewnętrznych jest po dziewięć nisz, każda co 250 metrów, a w nich przejścia ewakuacyjne do sąsiedniej nawy. W każdej z nisz znajduje się telefon alarmowy, gaśnica i koc przeciwpożarowy, a w przejściach ewakuacyjnych – po obu stronach – są również hydranty. Dodatkowe wnęki alarmowe znajdują się także przed wlotem i za wyjazdem z tunelu. Dodatkowo w nich zamontowane są hydranty.

Nad bezpieczeństwem w tunelu non stop będą monitorować 134 kamery. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, z czego 104 zamontowano wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, a 8 na wlotach i wylotach. „Te ostatnie będą pozyskiwały obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu, wykorzystywanego przy określaniu poziomów swobody ruchu czy zbierania danych statystycznych czasów przejazdu” – podkreśliła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

„W każdej nawie zamontowano 19 czujników pożaru, a pod stropem tunelu – na całej jego długości – ułożono trzy nitki liniowych czujników temperatury. W stacjach transformatorowych, wentylatorni oraz pomieszczenia technicznych również zamontowane są czujki temperatury” – podała GDDKiA.

Ograniczenie do 80 km/h

W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy będzie prowadzony odcinkowy pomiar prędkości. – Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach – poinformowała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

– System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń – przekazała rzeczniczka GITD.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Adam Abramiuk/PA