Tramwaje Warszawskie: 10-15 proc. przystanków wymaga przebudowy

  • 07.07.2021 20:29

  • Aktualizacja: 03:40 26.07.2022

Podczas testów nowych tramwajów Hyundai, które przypłynęły do Warszawy z Korei Południowej, okazało się, że pojazdy nie mieszą się na niektórych przystankach. - Mamy plan, żeby w trzy miesiące dostosować infrastrukturę przystankową. Około 10-15 procent przystanków będzie wymagało drobnych przebudów - powiedział dziś prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski.
Rzecznik TW Maciej Dutkiewicz odniósł się do tematu przejazdu nowych tramwajów pomiędzy zajezdniami Wola i Żoliborz oraz problemów z wystającymi krawędziami przystanków, które utrudniały ten przejazd. Jak wyjaśnił, "taka sytuacja dotyczyła tylko trzech przystanków na trasie. Chodziło o kilkumilimetrowe przesunięcie płyty".

- Mamy pewne wymogi dotyczące odległości pomiędzy wagonem a krawędzią przystanku. Chodzi o to, żeby była relatywnie mała. Chodzi o komfort wsiadania do tramwaju pasażerów. Niestety mniejsza część starych przystanków nie spełnia wymogów, które sami sobie wyznaczyliśmy - powiedział prezes Bartelski.

Miasto nie poniesie dodatkowych kosztów

W 2007 r. miasto opracowało standardy peronów i od tego roku 2/3 peronów zostało przebudowanych. W Warszawie jest 600 przystanków, z czego około 10-15 procent będzie wymagało drobnych napraw, tak aby spełniały wymogi. - Jedynie 5-6 przystanków będzie wymagało prac brukarskich i przesunięcia krawężników, które potrwają dwa dni. Pozostałych kilkadziesiąt będzie wymagało przycięcia płyt rzędu 1-2 centymetrów - zaznaczył prezes Tramwajów Warszawskich. Dodał, że spółka zrobi to własnym kosztem, a miasto i producent nie poniosą żadnych dodatkowych wydatków.

Nowe warszawskie tramwaje mają miękkie, skrętne wózki, które powodują, że tramwaj bardziej wygina się na zakrętach. Dzięki temu jest też bardziej cichy i przyjazny dla szyn. - Został zrobiony według naszych wymagań technicznych. Bez względu na to, kto by go wyprodukował, to tak by wyglądał - wskazał prezes.

Oficjalnie tramwaje nie zostały odebrane, trwają jeszcze badania. Na pierwsze jazdy homologacyjne nowe tramwaje wyjadą w poniedziałek 12 lipca.

Największa umowa na tramwaje

Przetarg na 230 nowych tramwajów dla Warszawy wygrała koreańska firma Hyundai Rotem Company. To największa umowa na tramwaje podpisana dotychczas w Polsce i jedna z większych w Europie. Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje, a w ramach opcji będzie możliwy zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem, który złożył najkorzystniejszą ofertę, zbuduje je za 1 mld 825 mln zł.

Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji – do końca 2023 roku. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy UE w wysokości 285 mln zł.

Źródło:

PAP

Autor:

PA