SŁUCHAJ ONLINE
MENU

„Stres jest taką aplikacją zainstalowaną przez naturę”. Jak sobie z nim radzić?

fot. Pixabay

– Na poziomie ciała zaczynają być uwalniane hormony stresu, które kaskadowo powodują różne reakcje w ciele, takie jak szybsze bicie serca, inny oddech, uwalnianie glukozy. Na poziomie umysłu przyśpiesza wszystko: zaczynają się dziać rzeczy, które powodują, że znajduje się rozwiązanie tej sytuacji – powiedziała w „Wieczorze RDC” Eliza Istynowicz, psychoterapeutka z Kliniki Stresu.

– Słowo stres jest nadużywane, a definicja jest niespójna. Niektórzy mówiąc stres mają na myśli stresory, inni myślą o skutkach stresu. W publicznym przekazie słowa można wrzucić bardzo dużo – powiedziała Istynowicz.

Stres

Psycholog opowiedziała w audycji, czym jest stres. – Stres faktycznie jest taką aplikacją zainstalowaną przez naturę. Jest to sposób radzenia sobie, który dostaliśmy od natury po to, żeby przetrwać, żeby skutecznie radzić sobie z realnym zagrożeniem, na które możemy zareagować walką, ucieczką, albo spróbować udawać martwego, kiedy najbardziej się to opłaca. Natura nie przewidziała tego, że my się tak ewolucyjnie rozwiniemy, że te stresory, przed którymi ta reakcja miała nas chronić, w tej chwili już nie mają charakteru, który zagraża naszemu przetrwaniu fizycznemu. Nie musimy uciekać przed dzikim zwierzęciem, ani walczyć tak często, jak kiedyś. Mamy natomiast dużo katastrof psychologicznych, które czasami nazywamy wewnętrznym tygrysem. Kiedyś musieliśmy uciekać przed szablozębnym, a dziś mamy wewnętrznego tygrysa, który generuje napięcie, na które organizm jest zobligowany reagować – wyjaśniła.

Sposoby na stres

Istynowicz opowiedziała, jak można sobie ze stresem radzić. – Wystarczy tego wewnętrznego tygrysa okiełznać. To jest tak, że jak przychodzi do gabinetu ktoś i mówi, że przeżywa stres i jest tego w jego życiu bardzo dużo, to moim obowiązkiem jest sprawdzić, co się dzieje w życiu tego człowieka. Robię to po to, żeby się zorientować, gdzie jest źródło tego stresu. Czasami wystarczy zobaczyć, gdzie ten problem leży i to obniża napięcie pacjenta. Czasami trzeba coś zmienić. I wtedy umawiamy się na serię drobnych zmian, które wprowadzimy w zachowaniu, żaby zmienić wzory cechowań, bo rutynowo też zachowujemy się w taki sposób, który poziom napięcia w życiu nam podnosi – powiedziała. – Czasami radykalna zmiana jest jedynym rozwiązaniem uniknięcia stresu. Natomiast zdarza się też, że wystarczy wprowadzić drobniejsze zmiany – nadawać inne znaczenia sytuacjom, których doświadczamy. Można wszystkie swoje porażki przekształcić w życiowe doświadczenie, z którego można wyciągnąć wnioski. A to znacząca, drobna zmiana – dodała.

Reakcje

Psycholog wyjaśniła, co dzieje się z ciałem i umysłem człowieka w stresującej sytuacji. – Na poziomie ciała zaczynają być uwalniane hormony stresu, które kaskadowo powodują różne reakcje w ciele, takie jak szybsze bicie serca, inny oddech, uwalnianie glukozy. Na poziomie umysłu przyśpiesza wszystko: zaczynają się dziać rzeczy, które powodują, że znajduje się rozwiązanie tej sytuacji – powiedziała.

Istynowicz przedstawiła listę najbardziej popularnych stresorów. – Najczęściej są to sprawy związane z bliskimi relacjami, pierwszy najpotężniejszy stresor to śmierć współmałżonka. Na drugim miejscu jest rozwód, potem są rzeczy związane z pracą, dziećmi, ale również początek i zakończenie romansu – opowiedziała.

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2020 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone