SŁUCHAJ ONLINE
MENU
Słuchaj ONLINE
RDC
rdc player

Samorządy i mieszkańcy nie zgadzają się na trasy linii kolejowych do CPK

Baranów. To m.in. tu ma powstać Centralny Port Komunikacyjny/fot. RDC

Mazowieckie samorządy są przeciwne przebiegowi linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o siatkę połączeń, które mają prowadzić do nowego lotniska w Baranowie. W wielu przypadkach planowane linie przechodzą przez tereny zabudowane w Żyrardowie, Wiskitkach, Sochaczewie czy Mszczonowie.

To całe projektowanie jest nieprofesjonalne. Wygląda jakby mały Jasio w przedszkolu narysował na mapie kreskę – mówi burmistrz Mszczonowa Józef Grzegorz Kurek. – Takim postępowaniem CPK narobił tylko złości i wściekłości wśród mieszkańców i samorządowców. Jeżeli się cokolwiek robi, to trzeba zastanowić się, jak wygląda to w terenie, a przebieg (linii – red.) powinien być przy jak najmniejszych stratach – zauważa.

W naszym przypadku poprowadzili linię kolejową przez sam środek największych przemysłowych terenów – informuje Kurek. – Ja nie traktuję tego jako propozycji, bo to jest chore, żeby ktoś przy zdrowych zmysłach mógł zaproponować taki przebieg linii – ocenia.

Nie ma zgody mieszkańców

Tory będą przebiegać przez tereny mocno zurbanizowane – ostrzega Robert Pindor, przewodniczący rady społecznej ds. CPK. – One również będą przechodziły przez miejscowości gęsto zaludnione. Nie ma na to zgody mieszkańców. Są to aglomeracje warszawska i łódzka, w której cały czas powstają nowe domy. Pojawiają się osoby, które chcą tu mieszkać właśnie dlatego, że nie ma tu tej intensywnej zabudowy i infrastruktury transportowej, jest cisza i spokój – zaznacza.

To wiąże się z wykupem dodatkowych gospodarstw – dodaje Pindor. – Mieszkańcy dopiero teraz dowiedzieli się, jaka ma być skala i gęstość tych połączeń. Dużo się mówiło o samym module lotniskowym, a połączenia drogowe i kolejowe były w bardzo szerokich korytarzach. Teraz to się zawęziło, więc bardzo wiele osób odkryło, że ich domy znajdują się albo na linii torów, albo w bezpośrednim sąsiedztwie – wyjaśnia.

Niektóre samorządy – jak Żyrardów i Jaktorów – zwołały nadzwyczajne sesje rad gmin w tej sprawie.

CPK odpiera zarzuty

Te plany kolejowe do CPK wcale nie są nowe – komentuje rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego Konrad Majszyk. – Przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej, tak zwana CMK Północ, w kierunku Kujaw i Trójmiasta była planowana już od lat 70. Można powiedzieć, że inwestycje CPK pozwalają zrealizować dawne plany i nadrobić stracony czas. Podobnie jest z tak zwanym Y, czyli linią z Warszawy, przez Łódź, do Wrocławia, która jest planowana od lat 90. – wymienia.

Majszyk dodaje jednak, że nie są to ostateczne plany. – Właśnie po to organizujemy konsultacje społeczne, żeby przedstawić naszą propozycję i warianty. Odbywają się już spotkania z samorządowcami, a następnie z mieszkańcami – mówi.

Negatywne stanowisko w sprawie proponowanych przebiegów linii wydały m.in. samorządy Żyrardowa, Wiskitek i Jaktorowa.

Czytaj też:

Projekt trasy kolejowej i dokładna lokalizacja. Plany CPK na ten rok

NAJNOWSZE INFORMACJE
RADIO DLA CIEBIE
  • Warszawa: 101 FM
  • Ostrołęka: 100,8 FM
  • Ostrów: 87,6 FM
  • Płock: 101,9 FM
  • Radom: 89,1 FM
  • Siedlce: 103,4 FM
  • DAB+
PUBLICYSTYKA
MUZYKA


wydanie online:
nm@rdc.pl

© 2022 Polskie Radio S.A. Radio Dla Ciebie
Wszelkie prawa zastrzeżone