Ruszyła modernizacja dworca Warszawa Zachodnia. Potrwa 3 lata

  • 28.10.2020 09:27

  • Aktualizacja: 02:28 26.07.2022

Ciężki sprzęt wjechał na stację Warszawa Zachodnia. Kolejarze rozpoczynają modernizację dworca. Jak przekazują PKP Polskie Linie Kolejowe, wszystkie prace odbywają się "pod ruchem", co oznacza, że utrzymany jest ruch pociągów przez stację.
W pierwszych dniach przebudowy kolejarze zdemontowali część wiat na peronach dalekobieżnych. Na początek peron numer 4, później kolejne. Dodatkowo przygotowywane jest zaplecze budowy. Jeszcze w listopadzie mają się rozpocząć prace związane z budową kładki nad torami - piesi będą mogli szybko i bezpiecznie przejść z Ochoty na Wolę, będą mieli także możliwość zejścia na perony.

Jak przekazują PKP Polskie Linie Kolejowe, wszystkie prace na dworcu Warszawa Zachodnia odbywają się "pod ruchem", co oznacza, że utrzymany jest ruch pociągów przez stację. Remont Dworca Zachodniego, który ma się stać największym węzłem przesiadkowym w Polsce, ma potrwać trzy lata.

Co się zmieni?


Przebudowa Warszawy Zachodniej będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na stacji powstaną nowe perony, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone.

Komunikację w obszarze stacji ma ułatwić pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne – będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu przy linii obwodowej. Pod przejściem dla pieszych zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.

Ponadto nowy układ torów umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.

Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto).



Podziemny tramwaj

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będą między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha.

Dzięki temu pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie podziemny węzeł przesiadkowy, z którego będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie trasy podpisano w styczniu 2020 roku. W przyszłym roku gotowe mają być projekty i pozwolenie na budowę.

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –2. Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Powstaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Część większego planu

Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Tramwajarze pracują teraz m.in. nad odcinkiem do Wilanowa oraz nad budową nowej zajezdni na Annopolu.

Warszawa Zachodnia to największy w kraju węzeł kolejowy pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Źródło:

RDC

Autor:

Anna Boćkowska/PL