Remonty torowisk w Warszawie [ZMIANY W KOMUNIKACJI]

  • 26.04.2019 10:47

  • Aktualizacja: 00:21 26.07.2022

W sobotę między rondem Wiatraczna a Zieleniecką rozpocznie się remont torów na Grochowskiej. Do 23 czerwca będzie tamtędy jeździła tylko jedna linia tramwajowa, potem ruch zostanie całkowicie zawieszony aż do jesieni. - Po remoncie torowisko zostanie obsiane trawą - poinformował w piątek rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz. Krótki remont przejdzie także torowisko w alei Krakowskiej.
Obecnie w Warszawie jest 22 km zielonych torowisk obsadzonych trawą i rozchodnikiem, m.in. na ul. Obozowej, Puławskiej, Zielenieckiej, Marszałkowskiej. Do początku września na Grochowskiej zostanie wymienione ponad dziewięć km szyn, a na torowisku pojawi się trawa.

- Gdy skończymy remont, to w Warszawie będzie już 25 km zielonych torów tramwajowych. Skąd taki pomysł? Po pierwsze - estetyka. To jeszcze oczywiście ma efekt wyciszający, to dwa. I trzy - jest utrzymywana wilgoć - wskazał Dutkiewicz. Jak dodaje rzecznik, dodatkowa roślinność pozwala również filtrować spaliny oraz obniża temperaturę - ziemia, na której rośnie trawa, wchłania wilgoć i obniża temperaturę otoczenia.

Na Grochowskiej zostanie przebudowane również 12 peronów przystankowych, które będą poszerzone i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Planowany jest też montaż tablic z dynamiczną informacją pasażerską.

Jak wskazał Dutkiewicz, od soboty do końca roku szkolnego - czyli do 23 czerwca - po torach między aleją Zieleniecką a Terespolską pojedzie tramwaj linii 3. Na tę linię wyjadą tramwaje dwukierunkowe, które będą korzystać z rozjazdu nakładkowego, czyli konstrukcji która pozwala tramwajom zmienić kierunek jazdy na ulicy, bez pętli. Pozostałe linie tramwajowe (6, 22, 26) pojadą trasami objazdowymi.

23 czerwca w związku z remontem torów ruch tramwajowy na modernizowanym fragmencie torowiska zostanie całkowicie zawieszony. Na trasie Rondo Wiatraczna – Grochowska – Metro Stadion Narodowy pojedzie zastępcza linia autobusowa Z-6. W godzinach szczytu, wraz z linią autobusową 125, pasażerowie będą mieli na remontowanym odcinku do dyspozycji autobus co 6 minut.

Kolejne kilometry zielonych torowisk – oprócz ul. Grochowskiej – pojawią się m.in. na Białołęce. Tam, jeszcze w 2019 r. rozpoczną się prace nad budową przedłużenia trasy do nowej pętli przy ul. Poetów. Tory obsiane trawą lub innymi gatunkami roślin pojawia się również na Gocławiu i w Wilanowie. Tramwaje Warszawskie wybudują te trasy przy z wykorzystaniem środków unijnych.

- W sumie planujemy w najbliższych latach w ramach nowych inwestycji budowę co najmniej 30 km kolejnych zielonych torów - wskazał Dutkiewicz. Jednak, jak dodał, przy innych, niezaplanowanych remontach, trawa również może pojawić się na torowiskach, co jeszcze zwiększy tę liczbę. - Taką zasadę przyjmujemy - tam, gdzie prowadzimy jakiś większy remont, wymieniamy tory, to zakładamy zielone torowiska – podkreślił rzecznik.



Remont także na Okęciu

Od soboty 27 kwietnia do niedzieli 5 maja w al. Krakowskiej będzie remontowany z kolei przejazd przez tory przy ul. 17 stycznia. Na czas prac nie będą kursowały tramwaje al. Krakowską i ul. Grójecką na odcinku od pętli P+R Al. Krakowska do pętli Banacha. Przejazd będzie zamknięty dla ruchu.

Kierowcy jadący al. Krakowską od strony centrum nie będą mogli skręcić w lewo w ul. 17 Stycznia. Natomiast wyjeżdżający z ul. 17 Stycznia będą musieli skręcić w prawo w kierunku centrum. Objazd dla pierwszych zostanie poprowadzony ul. Hynka do ul. Żwirki i Wigury. Dla drugich zostanie uruchomiona tymczasowa zawrotka przez torowisko na wysokości ul. Tapicerskiej. Zawrócić można będzie także na skrzyżowaniu z ulicami F. Hynka i Łopuszańską.

Od 27 kwietnia do 5 maja tramwaje nie będą kursowały al. Krakowską i ul. Grójecką na odcinku od pętli P+R Al. Krakowska do pętli Banacha. W tym czasie trasa tramwajów linii 7 i 15 będzie skrócona do pl. Narutowicza. Tramwaje linii 9 będą dojeżdżały do pętli Banacha. Uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza Z-9 kursująca na trasie: pl. Narutowicza – Grójecka – al. Krakowska – P+R Al. Krakowska. Autobusy linii 154 i 317, jadąc w kierunku pętli P+R Al. Krakowska, skręcą z ul. 17 Stycznia w prawo w al. Krakowską i zawrócą na skrzyżowaniu z ulicami Hynka i Łopuszańską.

Z pracami na przejeździe przy ul. 17 stycznia skoordynowane są roboty na skrzyżowaniu al. Krakowskiej i Instalatorów. Deweloper buduje tam nową sygnalizację świetlną wraz z przejściami dla pieszych. Prace w pasie dzielącym jezdnie zostaną wykonane w czasie wyłączenia ruchu tramwajów. Dodatkowo zostaną przeprowadzone roboty na torach, dzięki którym tramwaje pojadą szybciej.

Źródło:

PAP

Autor:

mnd