Radom. Pas startowy lotniska na Sadkowie będzie dłuższy

  • 08.07.2019 13:33

  • Aktualizacja: 14:50 15.08.2022

Spółka Max Bögl, która wygrała przetarg na wydłużenie drogi startowej na lotnisku w Radomiu, podpisała w poniedziałek umowę na realizację z zarządzającym lotniskiem Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze". Koszt inwestycji to 146,7 mln zł.
Niemiecka firma przedstawiła najtańszą ofertę. W przetargu wystartowały też Budimex SA (154,9 mln zł brutto), Strabag Sp. z o.o. (164,6 mln zł brutto) oraz Konsorcjum Trakcja PRKII S.A., AB Kauno Tiltai i Projekt Plus Sp. z o.o. (169,1 mln zł brutto).

Niezbędne przedłużenie

Zadaniem wykonawcy będzie m.in. przedłużenie pasa startowego o 500 m, do 2,5 km. Wydłużenie drogi startowej jest niezbędne, by w Radomiu mogły lądować samoloty typu, np. Boeing 737 czy Airbus A320. - To nie jest nasza pierwsza inwestycja w Polsce - mówi Falk Rohmberger z Max Bogl, i dodaje, że na lotnisku w Rzeszowie firma przedłużyła pas startowy o 700 metrów i wykonała drogi kołowania.

Zgodnie z zapowiedziami zarządzającego radomskim lotniskiem PPL, port lotniczy w Radomiu zbudowany zostanie prawie od podstaw.

W miejsce starego terminala powstanie nowy, spełniający wymogi pasażerów lotów czarterowych. W terminalu ma powstać 30 stanowisk check-in, dziewięć - kontroli bezpieczeństwa, po osiem - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach, 10 bramek wylotowych, a także trzy karuzele odbioru bagażu.



Docelowo miliard

Ze wstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo nawet 1 mld zł.

Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.

We wrześniu 2015 r. uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze; łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi. Latem 2016 r. linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska. Od listopada 2017 r. z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe. Port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne - m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.

Porozumienie z Itaką

Lotnisko ma być gotowe pod koniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów. Od lata 2021 r. połączenia czarterowe z lotniska w Radomiu ma oferować biuro podróży Itaka, z którym PPL podpisały w tej sprawie list intencyjny.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Anna Papis/RDC/PG