Przebudowa Warszawy Zachodniej. Nowy tunel jest już otwarty

  • 15.01.2022 11:22

  • Aktualizacja: 05:22 26.07.2022

Od niedzieli 16 stycznia na dworcu Warszawa Zachodnia podróżni mogą już korzystać z wyremontowanego peronu 7 - przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe. Trwa gruntowna przebudowa stacji. Zakończenie całej inwestycji zaplanowano na przyszły rok.
Po remoncie peron 7 będzie oświetlony i analogicznie do otwartego w grudniu peronu nr 6, dostęp do pociągów będzie pod nowym szerokim zadaszeniem. Podróżni będą mogli skorzystać z ławek i dwóch osłoniętych "poczekalni". Informacje zapewnią tablice i gabloty z rozkładami. "Z nowego peronu nr 7 przewidywana jest odprawa około 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych" - przekazali kolejarze. "Dojście do nowego peronu nr 7 na obecnym etapie przebudowy stacji zapewni kładka" - dodali.

Dojście do peronów

W tej chwili podróżni korzystają z 200 metrowej kładki od strony ulicy Tunelowej. Mogą tędy dojść na perony nr 6, 5 a od 16 stycznia do peronu nr 7. Od peronu nr 5 otwarte jest przejście podziemne w stronę Al. Jerozolimskich.

Na dworcu Zachodnim kolejarze budują peron 8 oraz przejście podziemne i tunel tramwajowy. "Na stacji i w jej obrębie ułożono dotychczas 6 km nowych torów i sieci trakcyjnej, którą rozwieszono na ok. 150 słupach. Zamontowano też 43 rozjazdy" - wyliczyli kolejarze. Ku końcowi zmierzają też prace przy zadaszeniu hali peronowej. Montowane są panele nad peronem 8. "Obiekt na wysokości 11 m przykryje osiem peronów" - poinformowały PKP PLK. Kończą się też prace przy kładce dla pieszych, która nabiera już ostatecznego miedzianego koloru.

Gotowa jest już elewacja budynku dworcowego, w środku prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe. Powstaje lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Co się zmieni?

Po remoncie na dworcu Warszawa Zachodnia wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Prace na dworcu Zachodnim są częścią projektu modernizacji i przebudowy linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia. Wartość projektu to około 2 mld zł netto. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Źródło:

PAP

Autor:

PG